Absinthe Duplais Verte (art edition)

Source: ALANDIA
Source: ALANDIA 


Duplais Verte är den första absinten i Matter Spirits serie som baseras på recept ur P. Duplais bok "Traité des Liqueurs et de la Distillation des Alcools" och har därför fått ta hans namn.
 
 
 
Den här buteljeringen av Duplais Verte har en etikett gjord av David Michael Tibet (jag förstod det som att han gjorde bilden speciellt för den här etiketten), en engelsk musiker och poet. Målningen heter "Dream of the green goddess", ett mycket passande namn till en absintetikett. Som så många andra som har fått sina målningar på etiketten på en absintflaska är han intresserad av det ockulta och har alltid haft en stark fasination av Aleister Crowley. Han är även medgrundare av den ockulta organisationen "Thee Temple ov Psychick Youth" som är influerad av både Crowley och Spare.
 
 
 
Precis som alla Matter Spirits absinter är den tillverkad efter ett gammalt recept och innehåller inga konstgjorda smakämnen eller tillsatt socker. Man gjorde ett experiment att använda en alkoholbas av druvor istället för spannmål, men det blev ingen större skillnad på smaken, och eftersom spannmålsbasen är billigare så fortsatte man med den.
 
 
 
Absinten står sig väldigt bra internationellt och har vunnit många medaljer sedan den släpptes 2005. Under International Wine and Spirits Competition 2006 vann den guldmedalj och utmärkelsen "Best in Class", och 2008 fick den silver i World Spirits Competition. Den har fått fler utmärkelser men vi kan väl nöja oss med de här 2?
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: En verte med stark, naturlig färg. Det får en rätt tjock louche som är full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: När jag trycker näsan mot flaskan känner jag lakrits och russin, när den är upphäld känns mest alkohol men även lite örter och när den är blandad med vatten känner jag nästan inget alls : /

 

Smak: Jag känner malört och alkohol. Finns inte mycket anis här, jag önskar att det vore mer.

 

Sammanfattning: Den må ha gått hem hos dommare i stora, internationella tävlingar, men den gick inte hem hos mig. Visst är etiketten nice, den har en stark naturlig färg och en ok smak men WOW-faktorn finns inte här. Den sämsta av Matter Spirits hittills, fast det säger förstås inte så mycket eftersom de offtast gör väldigt bra absint ;P Den får nöja sig med en 3:a från mig.

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Duplais Verte har för mig blivit en måttstock, ett slags riktmärke för hur en gedigen absint ska vara.

Jag inhandlade min första flaska back in 2008, och på den tiden var etiketten annorlunda (den där svartröda skapelsen av David Tibet) och alkoholhalten var faktiskt hela 72 %. Ett par år senare ändrade Matter storleken på buteljen, gjorde en ny flasketikett och sänkte sprithalten till 68. Nåväl, D.V. har inte blivit sämre för det.

Allt med denna absint är en fröjd! En fröjd att titta på (färgen är en klar och vacker smaragdgrön; louchen är mjölkigt grön). En fröjd att lukta på (en örtig och lite sträv doft, där malörten dominerar, men inte för mycket). En fröjd att dricka (smaken är en härlig, klassisk triad av malört, anis och fänkål. Även här dominerar malörten, men bara litegrann. Smaken är väldigt ”grön” och örtig).
I övrigt är Duplais Verte mycket välbalanserad och helt enkelt delikat. Det enda jag saknar är den där fantastiska lenheten á la Brevans H.R. Giger, som D.V. tyvärr saknar. Detta gör D.V. till ”bara” en bra absint. Men är det så lite?

Jag tror bestämt att både neofyter och konnässörer skulle kunna uppskatta denna underbart goda absint. Skulle jag rekommendera endast en absint, då hade jag sagt Duplais Verte.

4,5 feer från mig.

Svar: Hehe, jag har en tendens att skilja mig från domare i internationella tävlingar i mina åsikter, de (och du) verkar ha en bättre tunga för det där med absintsmakande. XD
Feddooh

Kommentera här: