Absinthe Eichelberger 82,3 (Festival Edition)

 
Source: Absinthes.com
 
Den starkaste av Eichelbergers absinter, det är för att den inte har spätts med vatten efter destileringen utan hälls direkt upp på flaska. Även denna är baserad på Eichelberger 68 LimiteeDen ska tydligen ha en extremt tjock louche vilket ALANDIA påstår vi har den höga alkoholhalten att tacka för. Jag hänger inte med på det resonemanget men ser fram emot en riktigt tjock louche. Receptet togs fram för "the Eichelberger Absinthe Festival" som hölls 2007 och därför har den fått namnet "Festival Edition". Den är baserad på Eichelberger 68 Limitee. Det står inte uttryckligen men jag tror inte att det är en limited edition.
 
En fruktansvärt tjusig flaska det här, lång och smal med en förslutning av naturlig kork. Vacker ettikett har den också, ger en intrycket av en riktig kvalitetsprodukt. Inte nog med att absinten är 100% äkta (destillerad utan konserveringsmedel, konstgjorda smakämnen eller färgämnen), den är dessutom certifierad som en ekologisk produkt.
 
Lagrad: Nej
DestilleriEichelberger
Alkoholhalt: 82,3%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland
 

Färg och Louche: En blanche som inte får mer än en medeltjock louche och är full efter 2,5 delar vatten.

 

Doft: Liksom Eichelberger 80 luktar den damm och alkohol ur flaskan och surt och alkohol efter att den hällts upp i glaset. En något positiv överraskning då vattnet tillsattes dock, då känner jag citrus och den tvåliga lukten av malört.

 

Smak: Som de tidigare från Eichelberger har den fortfarande en kraftig smak trots vattnet men det är främst alkohol, malört och något mer som jag inte kan sätta fingret på. Direkt äcklig skulle jag vilja säga.

 

Sammanfattning: Eftersom det här var den starkaste av Eichelbergers absinter och de andra har haft en kraftig alkoholsmak så förväntade jag mig inte annat av den här. Vi sammarfattar den med tråkig/ingen färg, medelmåttig louche, äcklig doft och fruktansvärd smak. Vad har jag gjort för att förtjäna sån dålig absint?! Betyget blir som för de andra blanche från Eichelberger: 0,5 av 5.

 
 
 

Kommentera här: