Absinthe Eichelberger 80 Brute

Source: Absinthes.com 
 
 
 
Baserad på Eichelberger 68 Limitee. Ganska lik Eichelberger 82.3 på det sättet att den är nästan helt ospädd med vatten vilket gör den JÄVLIGT stark. Den har beskrivits som den bästa tyska blanchen så de har höjt mina förväntningar ganska bra, vi får väl se hur den smakar.
 
En fruktansvärt tjusig flaska det här, lång och smal med en förslutning av naturlig kork. Vacker ettikett har den också, ger en intrycket av en riktig kvalitetsprodukt. Inte nog med att absinten är 100% äkta (destillerad utan konserveringsmedel, konstgjorda smakämnen eller färgämnen), den är dessutom certifierad som en ekologisk produkt.
 
Lagrad: Nej
DestilleriEichelberger
Alkoholhalt: 80%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland
 

Färg och Louche: Ytterligare en tråkig blanche (eller "la bleue") men den har ivf en mycket tjock och fin louche som behöver ovanligt mycket vatten (2,5 delar) innan den tagit över hela absinten. Dock ser jag inga av de blå nyanserna som man ska finna i en la bleue men det är ok. En bra början för att vara en blanche!

 

Doft: En otrevlig lukt av damm, alkohol och något bränt möter näsan när jag luktar ur flaskan, känner även något som kan vara pepparrot? När jag hällt upp den stannar alkoholen och pepparroten kvar, den luktar även väldigt surt men om jag inbillar mig lite kan jag känna en mycket svag nyans av kola. Efter att vattnet har tillsatts känner jag bara pepparrot.

 

Smak: Har en väldigt stark smak trots mängden vatten, något som verkar vara genomgående för Eichelbergers absinter. Något som också verkar vara genomgående är den kraftiga alkoholsmaken men jag vet att jag jobbar mig upp för procentstegen här och när man når 80% så kan man väl inte räkna med annat. ALANDIA har beskrivit smaken som fräsch med toner av citrus, jag känner i det närmaste pepparroten vilket inte är speciellt angenämnt.

 

Sammanfattning: Jag är inte helt säker på att det är pepparrot jag känner men det är det närmaste jag har att beskriva med. Det var ivf ingen kombination av örter som gick hem hos mig och jag kan inte göra annat än att ge den bottenbetyg. Förstår inte hur den här har beskrivits som den bästa tyska blanchen, Tyskland kan inte göra många blanche absinter. Ska jag jämföra så gör den fina louchen ändå att jag vill ge den är bättre än Eichelberger 58 men skalan är inte tillräckligt känslig för det.

 
 
 

Kommentera här: