Fänkål (foeniculum vulgare)

 
 
 
Så har vi kommit fram till den sista deltagaren i absintens heliga trio: fänkålen. Det är en dilliknande läkeört som från början kommer från medelhavsområdet. Hela växten innehåller eteriska oljor som ger den en lakritsliknande doft. Jag tycker inte att den påminner lika mycket om lakrits som ansien gör, snarare tycker jag att den kan påminna lite om okokta makaroner vilket har dykt upp både en och två gånger i mina recensioner. Men det är bara jag det.
 
 
 
Jag har fått veta att en av absintmakandets sämst bevarade hemligheter är att använda florentinsk fänkål (foeniculum vulgare var. azoricum) till absint. Jag vet inte varför den är extra bra, men jag litar helt på Svensk Absint som är min källa på den punkten. Man ska ABSOLUT inte använda den fänkål man hittar i mataffären, det är tydligen dålig kvalité som kommer att märkas på din absint (hur vet jag inte, skulle vara intressant med ett blindtest). Det är endast fröna som ska användas och de ska gärna stötas eller malas och användas vid första massereringen.
 
 
 
Fänkålen har flera användningsområden: Den tjocka, knölliknande basen, själkarna och bladen kan användas i matlagning, ex. i sallad. Man kan också grilljera den i ugnen men då försvinner lakritssmaken. Fröna kan användas i såser (funkar tydligen bra till fiskrätter) eller som brödkrydda tillsammans med anis. Den har även används flitigt i folkmedicinen: tillsammans med kamomill har den använts för att lindra småbarnskolik och IBS. Den har en kramplösande och slemlösande effekt och används den i ångbad kan den lindra ögonirritation, inflamerade bihålor samt lindra hosta. Om du är förkyld verkar det här alltså vara the way to go. Precis som malörten och anisen anses den gynna matsmältningen och öka aptiten, därför är absint populärt som både apiterif och degestif. I England har man även hängt fänkål över dörren för att skrämma bort troll.
 
 
 
I början av 1900-talet trodde man att fänkålen innehåll anteol, samma eteriska olja som anisen, men senare studier har visat att så inte är fallet. Den innehåller istället polymerer och isomerer tikk anetolen och dessa ämen misstänks ha vissa cancerframkallande egenskaper (men innan du går i taket över det här så har jag hört om studier som även visar på att både vatten och syre är cancerogent. Better stop breathing and drinking water then). Av den anledningen avråder man små barn och gravida eller ammande kvinnor att dricka fänkålste. Det här sista är lite intressant eftersom man har använt fänkål för att stimmulera mjölkproduktionen hos ammande mödrar.
 
 
 
All right, då har vi tagit oss igenom hela den heliga trion som används till absint, men det finns ju många fler örter, eller hur? Jag hoppas ni har tyckt att det har varit intressant att läsa och lämna gärna en kommentar om du vill att jag ska göra inlägg om fler örter som används i absinttillverkning. Until then, all the best!

Kommentera här: