Rabid Dog Absinthe

 
 
 
 
Rabid Dog är också en av absinterna jag gjorde till min födelsedag, men den är gjord på ett helt eget recept och till hör alltså inte Réve-serien. Istället är den ett eget experiment där jag använde åbrodd för första gången, en otroligt väldoftande växt i min mening som borde göra sig otroligt bra i absint! I övrigt är den gjord med 7 andra örter varav jag har plockat citronmeliss, isop, malört och rommersk malört själv (även åbrodden). Även här användes vatten från de jämtländska fjällen ;P Receptet är baserat på ett gamalt recept från 1800-talet, dock inte samma som Réve. Självklart är det här också en limited edition, endast 5 flaskor gjordes!
 
 
 
Åbrodden gav en väldigt intensiv, mörk färg som fick det hela att kännas ganska melankoliskt, lite Edgar Allan Poe liksom. Etiketten är därför inspirerad av en short story: Hunden, skriven av yours truly! Tvättäkta skräcklektyr från Feddooh Productions! På etiketten ser vi en minst sagt spooky hund och ramen är en bur med klösmärken på. Hunden har jag tecknat själv men etiketten är designad av min vän Erik Johansson (sjukt duktig kille)! Den här absinten tappades upp på en lite liknande flaska, men inte alls lika snygg som Rêve fick. Den fick också en klick vax upptill med mitt sigill på, must mark my teratory you know.

 

Lagrad: Nej
DestilleriUppsala Destilleri (åt Feddooh Productions)
Alkoholhalt: 76%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

 

Färg och Louche: Från början hade den här en riktigt intensivt grön färg, som YES diskmedel, så mörk att absinten såg nästan svart ut i flaskan. Det hade vi åbrodden att tacka för, den ger sjukt mycket färg, men färgen bryts tyvärr även ner fort. Nu är den en stark Earl Grey med grön karamelfärg i. Louchen blir aldrig speciellt stark, inte ens medelmåttig, men den är starkare än den av många av mina tidigare absinter. Det krävs hela 3 delar vatten för den att nå ytan i glaset, lite mer än de flesta absinter.

 

Doft: När jag börjar nosa på den uppkorkade flaskan så är den först väldigt lik många andra absinter med malört och anis, men precis när man är mitt i ett sniff så känner man att här har vi även något som liknar klor O.o Strax efter det kommer även tydlig doft av sådana där groddar som alltid stod orörda i saladsbaren i skolmatsalen. Efter att ha hält upp den får vi tillgång av det värsta, la creme de la blä: kloret leder nu hela paraden och efter kommer groddarna igen och även kokt ägg. Vad har jag gjort med den här absinten? Som tur är så bättrar den på sig betydligt när vattnet kommer till orda, och den fortfarande ganska potent. Nu har vi en mer klasisk absintdoft, mycket gröna örter som citronmeliss och isop. Groddarna finns fortfarande kvar men passar nu bättre in med resten av deltagarna. Det mest spännande i min åsikt är en svag doft av söt coca cola, precis vad jag tycker att åbrodd luktar som. Jag hade hoppats på att den skulle komma till uttryck i doften och det gjorde den!

 

Smak: Jag ska erkänna att jag var lite orolig att hitta klor eller kokt ägg här, men av dem syns inte en skymt och istället har vi en hyffsat bekant absintsmak med mer gröna örter än anis. Den har fortfarande mycket smak, inte övervattnad som flera före den. Lite gurka, isop, gräsklipp och lakrits, en bäsk smak utan att för den delen vara bäsk. Smaken hänger kvar länge på tungan och då går den mer mot bränt socker O.o

 

Sammanfattning: En något undlig absint det här, jag får lite samma känsla som när jag först lärde mig att dricka Mansinthe, och det kanske inte är helt opassande med tanke på det något mörka temat på absinten. Den är egentligen inte dålig, men jag har svårt att släppa ägg- och klorlukten. Det jag främst tänker på att jag vill ändra är färgen på vaxet, det skulle vara väldigt mörkt grönt istället, eller rentav svart kanske? Annars har jag inte några tankar på vad jag skulle vilja ändra till en ev. framtida batch, kanske skulle även den här ha lite mer av svansen, men det skulle kanske lika gärna kunna göra den sämre. Eftersom jag ändå blev hyfsat nöjd med den här absinten får den ett betyg på lite över medel: 3 gröna féer.

 

Kommentera här: