Absinthe Nouvelle Vague

Source: ALANDIA
 
 
 
Hurra! En till absint från Matter Spirits! Den här har legat på min önskelista ända sedan jag kom på att Matter Spirits är awesome, men det har alltid funnits absinter som jag varit mer sugen på. För ett år sedan bestämde jag mig dock för att "Nu jävlar är det äntligen dags!", gick in på ALANDIA och ser att den är borta! Kollar runt på några olika sidor och hittar den inte någonstans. Skriver ett mail till Oliver Matter som tipsar mig att höra med Markus Lion från Lion Spirits. Skriver ett mail till Markus som berättar att den inte görs längre. Gråter en skvätt. Hittar den på en butik i Tyskland. Beställer den. Går ner på knä, lyfter armarna mot himlen och skriker "JAAAAAAAA". Går och lägger mig. Jag skulle tro att den är nästan omöjlig att hitta vid det här laget så, men man vet aldrig, jag har fortfarande 13 flaskor kvar av Brevans A. Crowley och den slutade säljas 2011. 
 
 
 
Absinten är baserad på ett gamalt recept men man har valt att tillsätta en liten mängd kaffebönor (vill minnas att det stod på ALANDIAs hemsida att det även var kakaobönor med, men jag är inte helt säker på det). Detta för att kaffe är en av de absolut populäraste smakerna i världen, så när man dricker den är chansen stor att du hittar en smak du tycker om. Synd att jag är en av dem som inte gillar kaffe -.- Namnet "Nouvelle Vague" betyder "Nya Vågen" men ska inte förknippas med bandet med samma namn. Istället har den fått namnet för att det är en tolkning av ett gamalt recept med en modern touch.
 
 
 
Flaskan känner vi igen från Matter Spirits tidigare kreationer och är en av dem jag gillar bäst, hög, smal och enkel. Etiketten är designad av den österrikiska konstnären Gottfried Helnwein. Jag har inte hört talas om honom förut men han har arbetat både med Marilyn Manson och Rammstein. Han var dessutom värd för Mansons bröllop med Dita von Teese. So, without futher ado, let´s pop open this bottle and find out how this new wave tastes!

 

Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: Riktigt ljus, som färsk harsyra ungefär. Jag vet inte varför, men eftersom det var både kaffe- och kakaobönor i så tänkte jag att den skulle haft färgen av typ Kahlua. Men det spelar såklart ingen roll eftersom bönorna var med i destilleringen och inte i färgningen. Louchen är medeltjock och når sin topp efter ca två delar vatten, ganska standard.

 

Doft: Ur flaskan luktar absinten... svalt? Kaffe såklart och lite lakrits, men inte jättenyanserat. Som med så många andra absinter blir doften surare när den hälts upp i glaset (beror väl på alkoholen som förångas), men den här gången tyckte jag att det sura passade extra dåligt eftersom den blandas med kaffet. Inte helt olik en suröl jag fick smaka en gång, en kaffestaut. Förutom surkaffestaut så hittar jag även trälim, känns hittills inte som något jag vill dricka. Vattnet börjar med att göra den ännu surare, men sen går det tillbaka och kaffet tar mer plats med en liten gnutta choklad. Dags att se vad den här udda och härliga kreationen smakar.

 

Smak: All right, den har behållit mycket smak trots vattnet, det är alltid bra. Kaffet är definitivt leadsinger men vi har både choklad, malört och anis som back-up-singers. Väldigt len textur vilket för mig alltid är ett pluss. När jag når slutet av glaset smakar absinten bättre än i början, vet inte om det är jag som har vant mig och börjat tona bort kaffesmaken eller om den har hunnit reagera med syret och mognat lite?

 

Sammanfattning: Åter igen ett intressant och udda experiment från Matter-Luginbühl-destilleriet, men inte det bästa de gjort i mitt tycke. Jag gillar ju inte kaffe (it is known) och att ta den här absinten med så mycket socker förbättrade nog inte situationen. Kanske skulle dragit ner lite på kaffet? Går säkert bättre hem hos dem som gillar kaffe. Jag blev sugen på att beställa en till flaska eftersom den inte produceras längre, men såhär i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det. Den var ändå inte hemsk och ingen stanns nära en WTF-stämpel, tycker nog att den är värd åtminståne 2,5 i betyg. This was a hit-and-miss för min del Oliver Matter, men man kan ju inte lyckas jämt och jag ser fram emot er nästa absint ;)

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Intressant recension!

Jag har varit nyfiken på den här absinten i säkert tio år, men det har bara inte blivit av att jag har köpt den, och nu är det försent.

Jag måste dock säga att trots min kärlek till kaffe är jag lite tveksam till konceptet ”kaffeabsint”. Jag förknippar kaffe men värme och absint med svalka, så det går inte riktigt ihop i min värld (särskilt när jag försöker föreställa mig hur kaffe skulle smaka i kombination med anis och fänkål). Hade jag försökt utveckla en absint med en twist, då hade jag velat få den lite... fruktig, kanske?

Nåväl, min gissning är att Nouvelle Vague inte har blivit en hit, efterson de har slutat tillverka den. Alla experiment kan inte lyckas.

Svar: Jag är faktiskt inte helt förvånad att man har valt att göra en absint med kaffesmak, men precis som du ser jag inga större chanser för att det skulle blivit en hit. Alla experiment kan ju inte lyckas 😌
Feddooh

Kommentera här: