Fürst von Absinth

Source: SaarWhisky
 
 
 
Då var det äntligen dags för nästa verte från Limburg, och idag testar vi självaste Prinsen av Absint (det är ivf vad Google Translate tycker att den ska heta på svenska)! Absinten är destillerad på 15 örter och färgad med 6 örter. Utöver den grundläggande trion, romersk malört, isop och lakritsrot så får vi inte veta några fler den här gången.
 

Det här är den enda av SaarWhisky´s absintetiketter som jag inte älskar, mest för att den är gjord i stilen av ett porträtt från barocken. Den föreställer Wilhelm Heinrich, greve av Saarbrücken-Nassau, med hans slott i bakgrunden. Tror inte han var någon stordrickare av absint, men när han dog så balsamerades han med olika örter och det är tydligen de örterna man valt att använda i receptet.

 

Lagrad: Nej
Destilleri: SaarWhisky/Moonshine-destilleriet
Alkoholhalt: 68,3%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland

 

Färg och Louche: Fürst von Absinth har en något blygsam men klargrön färg. Louchen är riktigt tjock och kommer med första droppen vatten, det är som att droppa mjölk i glaset, och det tar inte mer än en del vatten för att den vita dimman ska ha spridit sig genom hela absinten.

 

Doft: Från flaskmynningen kommer en tydlig doft av pepparmynta, linnement och Jenka-tuggummi, luktar man lite närmare kommer lite bränt damm. Wierd, I know. Ur glaset kommer inte bara alkoholångor för en gångs skull utan både fräsch citronmeliss och färsk isop. Senare plockar vattnet fram mer citron och lite tvål, och luktar jag lite närmare så känner jag gröna örter och pepparmyntan gör en comeback.

 

Smak: Precis som jag kommit att förvänta mig av SaarWhisky har den här riktigt mycket smak. Mynta (såklart), citrus, anis och tvål i en härlig blandning. Den har en len textur men även en tydlig bäska.

 

Sammanfattning: Idag bjöd SaarWhisky på en bra men inte jätteorginell absint, den har många likheter med deras tidigare. Jag ser den här om den minst intressanta absinten i deras line-up. Men som jag sagt tidigare: hade jag gjort den här absinten så hade jag varit väldigt nöjd och sedan börjat klura på hur jag kunde förbättra den. Betyget hamnar på 3,5 gröna feér.

 

 

Kommentera här: