Absinthe Venus

Source: absinthes.com
 
 
 
Absinten som står på tur är Neuzellers Absinthe Venus. Venus är ju kärlekens gudinna, och vad skriker kärlek mer än röda rosor? Det är inte den första absinten jag testat som är smaksatt med ros, och jag minns att det inte blev någon succé direkt, så jag är lite skeptisk inför den här. Men den har vunnit guld i World Spirits Award 2011, så kanske har man inte gått så hårt ut på rosen?
 
 
 
Även denna kommer paketerad i samma ståtliga flaska som sitt syskon, korta, tjocka och runda flaskor är lite av min thing för tillfället. Etiketten är enkel men elegant, man får lite känslan av en apotekarflaska. Tidigare versioner har haft en bild av en ros på etiketten, som tagen ur en gammal blombok, vilket hade varit nice om de behållit tycker jag. Har även sett väldigt gamla versioner som hade en väldigt stilig och hög glaskork, den har numera bytits ut mot en skruvkork i metal -.-

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Neuzeller
Alkoholhalt: 72%
Katergori: Rouge
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland

 

Färg och Louche: Uj -.- Min är som en mörk brandy, men tidigare batcher (när de fortfarande hade blomorna på etiketterna) var riktigt klarröd, som jordgubbssaft. Louchen är väldigt svag och består mest av oil-streaks. Full efter 1,5 delar vatten.

 

Doft: Oh good god! Not one more of theese! När jag öppnar flaskan möts näsan av ros och alkohol, mer av en parfym än absint >.< När jag häller upp den blir rosen starkare och jag kan bara hitta en liten gnutta anis. Som om inte det vpre nog så blir doften ÄNNU starkare efter första delen vatten. Den luktar helt enkelt blä, hur ska det här smaka?

 

Smak: Jag känner bara ros och det är svårt att svälja ner.

 

Sammanfattning: Var ska jag börja? Doften är ros, den har inga egentliga nyanser. Smaken är ros och har inte heller några egentliga nyanser, färgen är röd, som ros, och den har egentligen ingen louche att tala om. Om jag ska sammanfatta den i ett ord så blir det definitivt "ros". Detta är en stor besvikelse när jag blivit lovad malört, fänkål, anis, karamell, honung, malt, mentol, hö och frukt i doften och malört, fänkål, anis, kummin, citrus citronmeliss, koriander, eukalyptus och andra kryddor i smaken. Istället fick jag ros. Jag tror inte att jag har sagt det förr men en av de värsta smaksättarna jag vet är ros, tätt följt av lavendel och viol, det gör det du ska äta eller dricka till en parfym, and not in the good way! Jag vet inte om man bara har färgat den med ros eller om roser även var en del av destilleringen, men det har definitivt blivit för mycket av den varan. Visst är det kul när folk gör lite udda absinter, men jag hade uppskattat en hint av ros istället för ett brutalt parfymmonster! Mitt råd blir nog att ta bort rosen ur destilleringen (om det används i nuläget) och lita lite mer på ex. hibiskus för färgningen och låt bara rosen hjälpa till lite grann. Vi har stött på det här fruktade rosmonstret förut, i Absinthe Gotica. Den här smakar ungefär lika illa, men den ger inte den där WTF-känslan när man dricker den. Absinthe Venus får därför även den bottenbetyg från mig (att det är en genuin absint väger inte upp tillräckligt) men den slipper undan WTF-stämpeln.

 

Kommentera här: