Absinthe Rêve - Le Lapin Vert

 

 

 

Som du kanske vet vid det här laget så fick jag möjligheten att i samband med min 30-årsdag göra några egna absinter hos Magnus på Uppsala Destilleri. Det blev 7 st olika och en av dem var Le Lapain Vert. Namnet är franska för "Den Gröna Kaninen" och kommer såklart från absintens färg. It goes without saying att det här blev en VÄLDIGT limited edition, endast 2 flaskor gjordes!
 
 
 
Absinten är gjord på 12 olika örter, varav en är en fyrklöver, för extra tur ;) Dessutom är vattnet som användes vid tillverkningen taget från en källa med vatten från de jämtländska fjällen. Både den äkta malörten, den romerska malörten, isopen, citronmelissen och pepparmyntan har jag plockat själv, men andra fick jag köpa. Den är gjord på ett traditionellt och hantverkamässigt sätt och är baserad på ett genuint recept från 1800-talet, självklart finns inga artifisiella smaktillsatser, koncerveringsmedel, färgämnen eller sötningsmedel.
 
 
 
Flaskan är en underbar kurvig historia som är värdig av en riktigt fin whisky tycker jag. Tråkigt nog fanns den inte i mörkt glas vilket hade varit optimalt, så färgen har redan börjat gå åt det bruna hållet. Etiketten är designad av min kära sambo, Sandra Andersson, och återskapad i Photoshop av hennes syster, Sofia Andersson. Bilden föreställer en mask med kaninmotiv, stilen är inspererad av de venediska maskerna som används under Carnevale. Det här är troligen min favorit av alla etiketter jag har! Färgen på mönstret återkopplar såklart både till namnet och färgen på absinten. Flaskan är försluten med en träkork och sedan förseglad med grönt vax och den bär mitt egna sigill på toppen.

 

Lagrad: Nej
DestilleriUppsala Destilleri (åt Feddooh Productions)
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

 

Färg och Louche: Färgen var fullkomligt klargrön från början, men innan jag kunde köpa ut flaskorna hade den fått färgen av döda löv. Väldigt trist. Louchen är mycket svag, nästan lite pinsamt svag faktiskt. Den startar med en svag dimma men löser snabbt upp sig i oil-streaks igen och den blir aldrig tjockare, tunn som en björn som kryper ur sitt ide efter en mycket lång vinter. Den behöver dessutom rätt mycket vatten innan det har fyllt hela glaset, lite drygt 3 delar.

 

Doft: Den innehåller mycket malört, och det märks när man drar ur korken. Den har även en örtig, skrovlig bäska, lite som grönt te som dragit i aldeles för varmt vatten. Har hört att det kan bli så om man använt färska örter i färgningen, men mina var väldigt torkade. Doften förändras inte speciellt mycket efter att jag hält upp absinten, dock händer det lite när jag börjar droppa i vatten. Malörtsdoften blir lenare efter varje del vatten, och efter alla 5 delar är den inte alls så vass och skrovlig längre. Jag tycker även att jag hittar lite kardemumma och jäst, det ger en varm nyans till doften.

 

Smak: Hmm, den har mycket smak och jag känner malörten tydligt, men anisen finns inte här (trots att jag använt mig av mycket mer än vad som fanns i orginalreceptet) och det skollade gröna téet finns fortfarande kvar till viss del. Den är inte så len heller, betydligt grövre än jag hade önskat att den va.

 

Sammanfattning: Ok, det här blev ju inte den mest välbalanserade absinten som världen har skådat, får dig att gråta av lycka eller får dina smaklökar att göra vågen, men jag känner att den hade kunnat bli värre och jag ser potensial för förbättring. Till nästa gång tror jag att jag ska behålla lite mer av svansen för att få en tjockare louche och den skulle förmodligen må lite bättre av lite mindre färgningsväxter, eller en annan blandning av färgningsväxter. Kanske skulle man låta den vila på ett ekfat i någon månad också för att släta till de vassa smakerna lite också, det skulle den nog må bra av. Vi får se när nästa batch av den här ser dagens ljus, men tills dess får jag och Den Gröna Kaninen nöja oss med en blygsam 2:a i betyg.

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Hej, Fedooh!
Tänkte börja med att berömma din blogg! Roligt att veta att det finns andra absintentusiaster där ute.
Min fråga är av en praktisk karaktär: hur funkar det med skatten när man köper absint från t.ex. www.absinthe.de eller www.absinthes.com nuförtiden?
Jag har inte köpt absint på kanske åtta år och jag misstänker att saker kan ha förändrats sedan 2008-2012, då jag brukade köpa och dricka absint. På den tiden levererades beställningen av GLS/Schenker och jag behövde inte betala någon skatt, men hur fungerar det idag? Har du köpt absint med DHL som leverantör under det senaste året? Hur blev det med tullen och skatten i så fall?
Tack på förhand!

Svar: Hej!

Va kul med lite kommentarer, de är alltid välkomna! Har du inte köpt något på 8 år så måste du ju vara JÄTTETÖRSTIG ju, tänk på alla goda nyheter du har missat! O.o
Jag köper mest från absinthes.com och vill minnas att de levererar med DHL, annars är det ALANDIA som gör det. I vilket fall har jag aldrig behövt betala någon extra skatt än det som redan ingår i priset, och jag har beställt MASSOR av paket genom åren! ;)
Feddooh

2 Anonym:

skriven

Okej, bra att veta:-) jag har nämligrn tre barn att försörja, så för mig är det nog dyrt med 500:- för en flaska. Men då kan jag iaf slappna av. Tänke beställa verte och blanche de fougerolles. Har av någon anledning fastnat för just Deviolle destilleriet ... och Matter också i viss mån:-) Häftigt att du försöker utveckla egen absint! den blåa varianten såg god ut :-)
Mvh. Maxim

Kommentera här: