Weisser Kristall Absinth

Source: SaarWhisky
 
 
 
Det är dags för den första absinten från SaarWhisky, ett destilleri jag inte hade förväntat mig skulle göra absint om man fokuserar på namnet XD Vi börjar med deras blanche eftersom dessa inte brukar göra så starka intryck på mig, så förhoppningsvis kan vi klättra oss högre på poängskalan efter det. Den är gjord på 18 olika örter, så här finns det potensial för nyanser! Den är bara destillerad en gång, desutom långsamt och på låg temperatur. Den har även hamnat på en ganska hög alkoholhalt vilket man inte ser så ofta hos blanches.
 
 
 
Etiketten är mycket modernare än de flesta andra absinterna jag har som snarare försöker efterlikna de gamla etiketterna eller reklamafirserna. Men det är ingen Art Nouveau-stil här inte. Den här visar kaninen från Alice i Underlandet, du ser hans klocka i bakgrunden. Han trotsar klockan som han är så styrd av i boken och han har dessutom slagit sönder ett timglas (som ett ytterligare uppror mot tiden). I timglasets sand odlar han en malörtsplanta och i andra tassen håller han en absintsked. Jag tycker att etiketten är otroligt snygg och att den har koppling till Alice i Underlandet gör den bara ännu underbarare! Temat verkar ju onekligen vara tid, men jag är inte helt säker på hur det kopplar till absinten. Vidare sitter den här underbara etiketten på en lika underbar apotekarflaska i mörkt glas och naturlig kork. Det enda som kunde göra förpackningen bättre vore om den var förseglad med vax! Stora plusspoäng här!

 

Lagrad: Nej
DestilleriSaarWhisky/Moonshine-destilleriet
Alkoholhalt: 68,3%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland

 

Färg och Louche: Som sagt är det en blanche och den är lika klar som vatten, som en blanche ska vara. Louchen är MYCKET tjock och dimman börjar bygga på redan efter första vattendroppen. En mycket bra start för SaarWhisky, få se om det håller i sig.

 

Doft: Oooooh, det kommer upp en förförisk, handformad strimma ur flaskan som letar sig in i näsan och får mig att sväva någon dm över golvet. Det absolut mest dominerande doften är av mint och choklad, pepparmynta alltså! Det finns lite gräddig karaktär som brukar hittas i schweiziska blanche, men inte samma syra. Jag tror även att vi har romersk malört här, vet inte om det stämmer men jag tas tillbaka till när jag stod och förberedde örterna till min egen absint. Doften är som sag MYCKET stark och jag behöver inte ha näsan någon stanns i närheten av flaskan för att känna den! Glaset ger mer utrymme för alkoholen och nu kommer den välkända sura karaktären fram mer. Jag börjar droppa i vatten och efter de första 2-3 delarna vatten ökar myntan väldigt mycket men jämnar sedan ut sig igen. Jag vet inte om man valt att använda citronmeliss eller koriander i destillatet men jag inbillar mig att vi har en del citrus här också. Doften är riktigt stark även efter 5 delar vatten, än så länge känns det väldigt lovande och jag är ivrig på att ta den första sippen.

 

Smak: Wow, här var det vekligen mycket smak, den hade nog klarat en del vatten till och ändå kunnat stå på benen! Det dominanta är choklad och mint vilket gör att den blir väldigt lättdrucken och gör sig bra med mycket socker, which is how I like it! Det finns lite bäska från malörten, men inte så mycket smak från den. Relativt lite anis och jag känner nästan ingen fänkål. Man har gått fullt ut med de söta och rundande örterna här, den är inte sträv eller stickig alls och slinker ner helt utan protest.

 

Sammanfattning: Det här är troligen precis vad jag föreställde mig när jag började fundera på min egna absint: tung på fräsh pepparmynta och citrus. Den smakar verkligen inte dåligt, men jag inser att det troligen är en rätt felaktig bild av vad en absint "ska vara". Men som sagt, hela det här paketet (från smak, etikett och flaska) är något jag själv hade velat ha och hade min egen absint slutat så här så hade det varit över förväntan! Jag hade klappat händerna, varit SÅ nöjd med mig själv och sedan börjat fila på ett nytt recept med lite mer klassik karaktär. Jag väger mellan ett betyg på 3 och 3,5, men jag brukar ju vara generös och avrunda uppåt så jag gör det även den här gången. 3,5 alltså, och det är inte dåligt för en blanche!

 

Kommentarer:

1 Seth P:

skriven

Hmm. Klart intressant och ska nog provas någon gång framöver. Hoppas dock att det inte är lika stark "mint eller mynta" som i den finska Mintuu (för den är ju bara typ, kemisk, tycker jag.

Men så.. Choklad?? Stämmer det så låter det ju hur smarrigt som helst! :-)

Svar: Ja, pepparmynta ger lite mint-choklad-smak. Väldigt fräscht.
Feddooh

Kommentera här: