Absense Absinthe

Source: SaarWhisky
 
 
 
Ok, då rullar vi ut nr. 2 av SaarWhiskys absinter, och deras första verte! Absense är baserad på ett orginalrecept från 1870-talets Val-de-Travers. Den är destillerad på 15 örter och sedan färgad med ytterligare 5 örter, jag ser potensial!
 
 
 
Bilden på etiketten är designad av en av destilleriets ägare och föreställer Den Gröna Fen. Jag tycker det ser ut som ett barn som ligger på rygg i vatten med vattenkrusningar som går ut från hen. Det ser ut som ett lönnlöv hen har i handen, har inte kommit under fund med om det finns någon symbolisk mening med lövet, men något ska man väl ha att fundera över ;P Den kommer i samma snygga, mörka flaska i apotekarstil som de andra absinterna, försluten med en naturlig kork.

 

Lagrad: Nej
DestilleriSaarWhisky/Moonshine-destilleriet
Alkoholhalt: 68,3%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland

 

Färg och Louche: Den här verten är en fin blandning av olivgrönt och guld. Dock är den något grumlig och när jag läser lite mer om den ser jag att den är ofiltrerad (vilket iof inte är något negativt). Även denna har en tjock louche, inte som mjölk men den är en bra bit över medel. Louchen kommer omedelbart och bygger upp långsamt från botten och uppåt. Ungefär 2 delar vatten krävs för att louchen ska sprida sig ända till toppen av glaset.

 

Doft: Mmmm, den här är väldigt lik Weisser Kristall, mycket choklad och mint, men det finns något mer här som ger lite svartpeppar och... damm? Jag skulle inte ta minste på den här och Weisser Kristall i ett blindtest, I´m fairly certain. När den får lite mer utrymme i glaset kommer lite citrusdofter fram ur hörnerna, and as usual blir alkoholsticket starkare. Den första delen vatten lyfter fram chokladen ännu mer, sedan följer citrusen och fram mot andra hälften av vattnet kommer även malörten. Mycket doft, både före och efter vattnet.

 

Smak: Även denna har väldigt mycket smak, och även denna har tydlig karaktär av choklad och mint vilket gör den bra med lite extra socker. Len, söt och lättdrucken. Det finns lite syra här från citronmelissen också. Very nice, all in all.

 

Sammanfattning: Den var förvånansvärt lik Weisser Kristall, vilket är bra för Weisser Kristall som är en blanche, men inte lika imponerande för en verte. Som jag sagt tidigare så är det här bilden av vad jag ville ha ut av min egna absint men den är inte speciellt typisk för att vara en absint. Jag hade velat se liiite större skillnad mellan den här och Weisser Kristall, den här hade lite mer citrus men skillnaderna är inte kollosala. Men båda är goda att dricka så jag nöjer mig med det. Betyget landar lite under Weisser Kristall, en 3:a.

 

Kommentera här: