Absinthe la Grenouille

Source: absinthes.com
 
 
 
Ikväll avnjuter vi Martin Züfaneks La Grenouille. Ska jag vara ärlig så smakade jag den redan samma dag som jag fick den (i mitten av augusti) och har druckit den många gånger sedan dess, den är en pärla! Fick ett mail från absinthes.com som sa att "Skynda, skynda! Endast 40 flaskor kvar!". Jag skrev och frågade om det bara är slut för säsongen men de sa att det inte kommer att göras något mer av den här. Så naturligtvis föll jag för marknadsföringen och tryckte hem en flaska... och den var underbar! Dagen innan jag fick flaskan fick jag ett nytt mail som sa "Skynda, skynda! Endast 30 flaskor kvar!" och när jag skulle beställa ett par flaskor till 24 timmar senare var det slutsålt. Mistänker att det finns en lycklig person där ute någon stanns som sitter på 30 flaskor av den här goingen. Marketing 2, Fredrik 0.
 
 
 
Om vi ska prata lite om förpackningen så var jag faktiskt inte speciellt förtjus i den från början när jag såg den på bild. Den har lite av en midja som ger en lite femenin form. Tyvärr hinner kurvan inte riktigt vända innan botten och flaskhalsen för att ge en timglasform utan istället får vi bara en konkav form. Jag hade nog föredragit en helt rak flaska tror jag. Men nu när jag fått lite varma känslor för innehållet har jag lättare även för förpackningen och tycker den är rätt snittsig. Etiketten ser rätt modern ut, hade gärna sett något mer i stil med Jade-absinterna but it´s no biggie. Något som är helt förtjusande är att flaskan har en glaskork istället för en i trä och kork, känns mycket lyxigt!
 
 
 
Ser en liten groda där över namnet och med lite hjälp från Google Translate kan jag konstatera att namnet kan översättas till "Grodan". Under 1800-talet fanns det ett flytande café i Seinen (floden som rinner genom Paris) vid namn "La Grenouillère". Dit kunde de franska konstnärerna spendera sina dagar med att dricka absint och nyttja tjänsterna av caféets glädjeflickor. Flickorna kallades för "Grenouille", grodor. Absinten är alltså inte döpt efter små kväkande kräldjur utan horor O.o Det får mig att tänka på invånarna i Boveresse som kallades "Grenouillardes" (grodhonor) av folket i de andra byarna. De ska ha fått sitt namn av sättet de hoppade från grästuva till grästuva för att ta sig fram i den omkringliggande träskmarken. Maybe there was something more to that story? I.v.f tycker jag att det var ett lite ocharmigt namn att ge till glädjeflickorna, jag skulle inte vilja ha sex med en "groda".

 
 
Receptet är framtaget av Stefano Rossoni, samma intalienske destillerare som tog fram receptet till L'Italienne ("italienaren" på svenska?) och l'Ancienne som ligger till grund för Züfaneks Justifiée & Ancienne. Rossoni ville ge absinten en mjuk och varm smak, inspererad av medelhavet. I receptet används såklart malört, anis och fänkål, men man har satsat lite extra på fänkålen eftersom den ger en "sydländsk karaktär". Man har även använt cirtonmeliss och isop, men även tagit med kryddor som kardemumma och vanilj. Låter riktigt jäkla nice det här tycker jag, tror att det är dags att ta sig ett glas till nu!

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Züfanek
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tjeckien

 

Färg och Louche: En fin guldgrön färg, kanske har den varit grönare förut men börjat gulna lite vid det här laget. En helt ok färg men inte top notch. Lochen var väl inte heller så imponerande, en medelmåttig dimma som knappt täcker botten på glaset, full efter lite drygt 2 delar vatten.

 

Doft: Züfaneks absinter har har alltid varit lite speciella och den här är inte något undantag. Jag känner kanelbullar ur flaskan, en väldigt rund doft av kardemumma. När jag skvätter i lite vatten kommer istället en söt doft av kåda fram, väldigt stark och tydlig!

 

Smak: En komplex blandning av tvål (malört), lakrits (anis), kardemumma och kåda. Väldigt len textur, väldigt lite alkohol och en helsikes massa smak trots allt vatten, den sitter kvar länge på tungan men det får den så gärna göra. Vaniljen finns också där och mjukar på ett väldigt fint sätt! Enligt tasting notes från ALANDIA ska den smaka rosmarin och timjan men det håller jag inte med om alls.

 

Sammanfattning: Det här var verkligen en bra absint, som sagt var jag beredd att köpa mer av den, är besviken över att jag inte fick möjligheten. Kan tänka mig att det inte vore så dumt med en liten skvätt Grenouille i en chailatte. Den har en otrolig doft och en varm och rund smak, precis som Rossoni ville, nästan att jag skulle vilja testa den lite varm. Doften och smaken är båda riktigt tydliga efter vattnet, en riktigt örtbomb (som alla Züfaneks absinter). Måste säga att det var svårt att bestämma sig för vilket betyg den skulle få, att det blir minst 4,5 är det ingen tvekan om men det är inte en solklar 5:a. Louchen var inte så imponerande och flaskan var lite av en "swing and miss", men det påverkar egentligen inte betyget.Nog fan är den bra men jag tror inte att jag skulle lägga kring 2000 kr på en sån här flaska, något jag har gjort med andra absinter. Jag tror tyvärr den får landa på 4,5 men en massa guldstjärnor och rungande aplåder istället. Inte illa Züfanek, inte illa alls!

 
 

Kommentera här: