Absinthe Justifiée & Ancienne (2017)

Source: absinthes.com
 
 
 

Idag är Zufanek tillbaka med sin Justifiée & Ancienne. De tre absinterna av dem som jag smakat tidigare har varit utmärkta och här har vi en fatlagrad sådan så det var ju givet att jag skulle testa den! Absinten har tidigare gått under namnet Absinthe l'Ancienne och gjordes i sammarbete med den italienska absintören Stefano Rossoni (kanske är det mer passande att kalla den för en föregångare). I skrivande stund finns det en flaska av denna att köpa hos ALANDIA för €190 (klicka här för den). För 2 år sedan however beslöt man att ändra lite i receptet, tog in andra (och mer) örter vilket har gett resultatet en kraftigare och lite annorlunda smak, och i samma veva beslöt man även att ändra namnet. Namnet kommer från ett brittiskt band, KLF, som från början hette "The Justified Ancients of Mu Mu". En av deras songer heter "Justified and Ancient" vilket är "Justifiée & Ancienne" på franska. Martin Zufanek är ett fan och valde att döpa en absint efter dem. Kan tycka att det var klokt att ta bort "of Mu Mu"-delen, det skulle inte ligga riktigt lika bra i munnen. Nu har man ivf gjort Justifiée & Ancienne i 2 år (2016 och 2017) och nu borde Martin vara på god väg med 2018 års batch. Skillnaden mellan den första och andra batchen är att den här är gjord på malört från Pontarlier (står inte vad den tidigare batchen använde för malört). 

 

Absinten har en alkoholbas gjord på druvor som lagrats på ekfat i 3 år, och efter att absinten var färdig så stoppade man tillbaka den i ekfaten igen! Det står inte hur länge den fick ligga kvar i ekfaten men Martin Zufanek har berättat att det åtminståne handlar om månader. En ganska tungt lagrad absint alltså, borde falla mig helt i smaken! I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig men första batchen sålde slut på några dagar och det bådar ju gott. Men nog med ordbajsandet, nu är det hög tid att jag fick några droppar grönt i glaset!

 

Lagrad: Ja (månader)
Destilleri: Zufanek
Alkoholhalt: 65%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tjeckien

 

Färg och Louche: Ok, kanske inte så grönt då, istället en väldigt brun amber. Färgen är inte otrevlig men har inte den där fina oranga färgen som bärnsten eller whisky. Louchen är extremt tjock och inleds med tjocka oil-streaks, efter 2 delar vatten finns endast ett rakbladstjockt lager klar absint kvar överst och under det en härlig, tjock London-dimma!

 

Doft: Holly pig in a wig, tro på fan om vi inte har riktigt rökiga toner här! Tror de flesta någon gång har testat en hyfsat rökig whisky, men en rökig absint is unheard of (at least by me). Får mig att tänka på bacon *yum yum* -.- Innan jag häller upp den har vi även en del tvålig malört vilket inte är helt oväntat. I glaset blir dofterna lite bäskare och tvålen försvinner, men det rökiga finns kvar! På med lite vatten så är tvålen tillbaka and this time it sings loud and proud! Här finns även anis, lite fruktiga noter och röken hänger fortfarande med. Måste säga att kombinationen rökigt och fruktigt var något wierd.

 

Smak: Oj oj, här va det mycket smak vill jag lova, det mesta av den rökig! Finns det andra smaker också? Jag vet inte, säkert, men efter mitt 3:e glas har jag förmodligen blivit smakblind och kan inte hitta några smaker jag känner igen. De finns nog där men röken (läs bacon) skriker högre än dem och får därför all uppmärksamhet. Sockret finns också där, kanske lite för mycket för just den här absinten, men när jag drar ner på sockret tycker jag att den blir lite för bäsk. Inte så komplex alltså, bacon och socker.

 

Sammanfattning: Zufanek fortsätter att överaska, och det är ju i sig en nice grej! Den får plusspoäng för orginalitet (va det ett ord eller?) men eftersom de andra smakerna gömmer sig så bra och den kanske inte passar så super med mycket socker så får en sockerråtta som mig dra ner betyget lite. Helt klart en god och speciell absint, dock inte så komplex och det lär inte bli den första jag tar fram ur skåpet om jag ska bjuda någon på absint. Känner att betyget 3,5 kanske är mest rättvist, men jag är säker på att det finns andra som skulle uppskatta den mer än mig, så låt inte mig avskräcka er.

 
 

Kommentera här: