Absinthe Enigma - Verte de Fougerolles

Source: absinthes.com
 
 
 
Idag testar vi en till verte från Frankrike, Enigma Verte. Den började produceras redan 2003, men då hette den bara "Verte de Fougerolles", döpt efter orten där destilleriet ligger. Under 2010 beslöt man att ändra namnet till Enigma av den enkla anledningen att personer som inte talar franska hade svårt att uttala "Fougerolles". Idag finns det gamla namnet kvar som en typ av underrubrik.
 
Som de flesta absinterna jag köper är Enigma Verte en äkta absint, utan konstgjorda smak- eller färgämnen. Det här är dock den enda jag sett hittills som är ofiltrerad, det var nytt för mig. De nämner även att de kom på 7:e plats i Absintaderna 2007, jag vet dock inte om det är så mycket att skryta med.
 
Paul Devoille gjorde som så många andra och tappade upp absinten på genomskinliga flaskor, även fast det får den gröna färgen att brytas ner snabbare. Why, oh why!

 

Lagrad: Nej
DestilleriPaul Devoille
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: En olivgrön färg med lite döda löv. Louchen är tjock och fin, full efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Flaskan bjuder på vanilj och blommor... och fänkål. Vi har något annat där också men mest de här 3. Glaset tar fram en rätt... dammig doft och fänkålen finns också kvar. Inte så mycket alkohol though. Efter vattnet har vi kvar dammet men fänkålen försvinner lite och vi får fram lite fruktigare toner, päron tror jag. Sött, och anis, fortfarande ingen alkohol. Den har rätt mycket doft kvar efter allt vatten, quite nice.

 

Smak: Lakrits, mycket lakrits, anis alltså. Päronet som jag hittade i doften finns också här, lite Gustave över det hela. Texturen är len men tungan domnar lite så det finns nog åtminståne lite stjärnanis i den här.

 

Sammanfattning: En helt ok absint, färgen påminner lite om en fatlagrad absint, en tjock fin louche och tydlig (dock inte så komplex) smak. Inte dum för nybörjare skulle jag säga. Jag kommer nog inte köpa fler flaskor av den här men skulle inte tacka nej om jag blev bjuden på den. 3,5 féer är den absolut värd.

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Jag vill börja med ett litet erkännande – Verte de Fougerolles är min favoritabsint nummet två! Det faktum att jag tycker så mycket om VDF gör det, tyvärr, lite svårt för mig att analysera denna absint in i minsta detalj. Jag tycker bara att den är fantastisk!

Doften är rätt trevlig, dock utan några större överraskningar. Den luktar helt enkelt som en fransk absint ska – alkohol, malört och en del anis. En varm och trevlig doft.

Louchen är en riktig höjdare – tjock och nästan gräddvit. Man kan nästan luras till att tro att det är yoghurt i glaset och inte spritdryck blandat vatten.

Smaken är den svåraste biten att beskriva. V.d.F. smakar egentligen som en riktig absint ska - malört, fänkål och (ganska mycket) anis. Min gissning är att det är stora mängder anis som bidrar till en sådan praktfull louche. Jag tror att andra örter också är förnimbara, men dem har jag ingen koll på.

Men det som gör att jag älskar V.d.F. så mycket är den underbara sammetslena texturen. Varje klunk känns tjock, len och gräddig i konsistensen (eller rättare sagt, texturen skapar en sådan illusion). V.d.F. smakar helt enkelt som den ser ut!

Markus från absinthe.se har skrivit i sin recension att V.d.F: är ofiltrerad. Kan det vara hemligheten bakom denna ljuvliga lenhet? Eller att tillverkaren använder druvalkohol istället för den vanliga spannmålsspriten?

Hur som helst - fem feer från mig, helt klart!

Svar: Då borde du testa den lagrade varianten, jag har svårt att tänka mig att den skulle bli sämre :P
Feddooh

2 Maxim:

skriven

Ja, det ska jag nog göra vid tillfälle :-)

Kommentera här: