Absinthe Gustave

Source: Absinthes.com
 
 
 
Den här absinten tillverkas exklusivt för Absinthes.com av Paul Devoille, det är en av deras senaste tillskott på hemsidan och släptes tidigare i år. Den är baserad på ett recept från sent 1700-tal då absint övergick från att vara en medicin till "ba en go dricka". Den innehåller mer malört än vad som är traditionellt i moderna absinter, något som utlovar en tvålig smak kanske? Utöver the original trinity (malört, anis och fänkål) innehåller den även bland annat kalamusrot (Acorus calamus), en läkeväxt som bland annat använts i "holy anointing oil" (kommer inte fram till någon bra översättning) och är lite mer ovanlig i absint. Kan bli intressant. Den beskrivs av försäljaren som en intensiv absint med väldigt komplex smak, men ändå len och balanserad. Som alla riktiga absinter är den destillerad, innehåller inga konstgjorda smakämnen, färgämnen, konserveringsmedel eller sötningsmedel.
 
Innan absinten buteljerades lagrade man den i 3-6 månader. Jag undrar varför man valde ett så brett spann, det måste ju göra skillnad på smaken tänker jag? Det står inte vad man har lagrat den i heller vilket kanske lite mer inbitna fans hade velat veta. Tydigen var det vanligare förut att man valde att lagra sin absint på fat innan den buteljerades, jag tänker att detta skulle ha en god effekt om absinten är väldigt intensiv som beskrevs tidigare.
 
Etikettens design är tagen från en gamal etikett och ger flaskan en mysig vintage look. Flaskan är kort och knubbig med lång hals och är tillverkad i grönt glas vilket vidare bidrar till vintagelooken, och som pricken över i:et är flaskan förseglad med rött vax. Mysfaktorn är total!
 
Lagrad: 3-6
DestilleriPaul Devoille (åt absinthes.com)
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: En mestadels guldig färg, en "feuille morte", med lite gröna nyanser, detta tror jag att vi har lagringen att tacka för. Jag är lite osäker på vilken kategori jag vill placera den i men jag tror den hamnar i Verte-kategorin eftersom det är lite för grönt för att jag ska kalla den en amber med gott samvete. Louchen är tjock och når sin topp efter ca 2 delar vatten, hurra!

 

Doft: Inte så speciell när jag sniffar på den öppnade flaskan, främst känner jag, ska jag kalla det den klasiska absintlukten (malört, anis och fänkål, allt väldigt välbalanserat)? Känner även fruktiga toner, mest päron vilket är kul, jag stöter sällan på fruktiga absinter. De här fruktiga dofterna är riktigt tydliga när jag hält upp absinten, som sagt mest päron men kanske finns det lite äpple eller nått också. Vad luktar kalamus? Doften förändras inte direkt efter vattnet vilket jag inte har något emot.

 

Smak: Lite tvålig malört men inte lika mycket som jag hade förväntat mig. Jag känner även anis, fänkål och rätt mycket kåda i en härlig blandning. Tyvärr vet jag inte hur kalamus smakar, hade varit kul att se om jag kunnat urskilja den annars. En kraftig smak, även efter vattnet, men också len precis som utlovat. Mycket trevligt och behaglig över lag!

 

Sammanfattning: Den väldigt fina vintageflaskan ger ett tyst löfte om kvalitétsabsint och jag tycker att Absinthé Gustave levererar på det löftet. Trots löftet om extra mycket malört är jag inte säker på att jag uppmärksammade det, vilket för den delen inte behöver vara dåligt. Som sagt hade det varit roligt att veta hur kalamus smakar, får ta reda på det en annan gång. Den lena och komplexa smaken, fruktiga doften och otroligt tjusig förpackningen gifter sig väldigt väl, jag är även villig att ge den ett litet pluss för sin originalitet och pliktkänsla till gamla traditioner. Väl värt 4.5 i betyg!

 

Kommentarer:

1 Seth P:

skriven

Ah! Gustave funkar ypperligt för min del!

Det finns helt enkelt bara tre absinter, av de jag har provat än så länge, som ligger i topp.
1) Jade 1901
2) Grön Opal
och 3) Gustave

2 Maxim:

skriven

Hej, Seth!

Kul att du också delar med dig av dina erfarenheter!
Jag, personligen, har helt givit upp Jadeserien, de absinterna har inte imponerat på mig speciellt mycket.
Däremot ser jag fram emot att smaka Grön Opal och Gustave.

Är det någon som vet vilken sorts sprit Gustave är gjord på?

Vet någon om Grön Opal kommer tillbaka i Systembolagets sortiment?

Svar: Nej, vet inte vad Gustave har för grundsprit, tyvärr. Det känns logiskt att de skulle velat en druvbas, men det är bara en gissning.
Vad det gäller Grön Opal så går den bara att få tag i i Örebro, går inte att beställa till andra orter heller. Om du gillar den får du nog tyvärr beställa från absinthes.com :-/
Feddooh

3 Maxim:

skriven

Vilken fantastisk absint! Den överträffar till och med Desirée och V.d.F.!

Doften och färgen har jag inte så mycket att säga om, smaken är däremot helt underbar! Gustave liknar både Desirée och Verte de Fougerolles, vilket är naturligt då alla de tre absinterna tillverkas av samma destilleri.

Smaken är väldigt komplex, jag känner mycket anis och ganska mycket malört. Texturen är så len och tjock att varje klunk snarare känns som en tugga. Fantastiskt!

Sex feer av fem möjliga.

Svar: Wow, du hittar fler och fler toppenabsinter märker jag! Gött att Gustave inte är en limited edition heller. Du borde ge den lagrade versionen en chans också? I know, if it's not broke, don´t fix it, men det kan ju vara intressant att se vad den smakar efter en tid på ekfat? Som ett pluss i kanten så har den ju en alldeles förtjusande flaska också, och det är ju inte fel :)
Feddooh

4 Maxim:

skriven

Ja, den lagrade Gustave ska jag absolut smaka! Du var ju så schysst och skickade sampels på en av varje (tackar, återigen)! Så nu ser jag verkligen fram emot att provsmaka de lagrade varianterna av Gustave och Duplais verte, för den delen.

Svar: You´re welcome :)
Feddooh

Kommentera här: