I have a dream...

Som du kanske minns från ett tidigare inlägg så har jag funderat på att låta göra min egen absint. Visst har jag hört talas om personer som gör sitt eget vin eller sin egen öl, men i den fyrkantiga, byrokratiska sandlådan som är vårt kära Sverige får man inte destillera som privatperson. "Det är ok" tänkte jag, "det finns säkert lagliga vägar att ta sig runt det", och efter ett litet tag hittade jag Valkyria-destilleriet! De erbjuder att destillera sprit åt dig så att du kan få ditt eget märke, precis vad jag ville ha och eftersom de redan gör absint så är de bekanta med processen. Hur perfekt som hälst ju! BTW, med att de "destillerar sprit åt dig" menar jag att de destillerar spriten efter ditt recept men att du sedan måste köpa spriten från dem via Systembolaget. Återigen är vi tillbaka i den byrokratiska sandlådan, men hey, det går att göra! Det jag dock INTE riktigt hade räknat med var att pannorna inte är pyttesmå och då blir det inte riktigt lönsamt att göra små provdestilleringar som jag har fattat det. Ska du destillera så behöver du alltså göra några liter, och det tenderar att bli ganska dyrt. Vidare, om det inte blir bra/som du tänkt dig så står du där med byxorna nere, en RIKTIGT tom plånbok och 200 flaskor dricka du inte vill ha. Hade jag vetat att jag hade fått en ny Grön Opal eller Mansinthe så hade det kanske varit värt det, men som sagt så finns det ingen garanti att det blir bra. Kanske bäst att veta vad man vill ha först, och att ha testat det innan man producerar i större skala.
 
 
 
Visst blev man lite trumpen efter att ha insett det, men visst finns det folk som har kunnat få provdestillera en mindre sats först för att hitta ett recept de är nöjda med (Marilyn Manson comes to mind). Kanske skulle göra som dem och vända sig till något litet schweiziskt destilleri? Jag vet att de inte lyckas så bra med vertes, men ska de ändå följa mitt recept så lär det väl inte spela någon roll. Sen är det lägre alkoholskatt där också, värt att tänka på ;)
 
 
 
Då kommer vi till nästa steg då, vi behöver ju ett recept att utgå ifrån, och det kan ju inte vara något eget drygt hopkok man kommer med (schweizarna är rätt stolta över sin absint). Svensk Absint har ju ett genuin recept från innan föbudstiden, hur de nu fick tag på det kan man ju undra över. Valkyria vet jag inte alls vad de använder. Man kan ju också åka till Schweiz eller Frankrike, de pallervantarna har väl säkert husväggarna isolerade med gamla hemliga familjerecept från 1800-talet. Kan väl dock tänka mig att de kanske inte vill dela ut dem till höger och vänster till alla dumma små svenskar som kommer och får för sig att de ska göra egen absint. Sen är recepten troligtvis inte skriva på svenska heller och jag litar inte på Google Translate för en vettig översättning. Så hur fan ska man göra då? Well, as of this week, I´m the proud owner of a genuin absinthe recipe from the 19th century (1800-talet)! Sa ru nu rå?! Med receptet följde även 3 st pressade fyrklövrar så det kan ju inte gå annat än bra! Kanske man skulle inkludera fyrklövrar i färgningsprocessen, lär ju bli världens mest tursamma absint!
 
 
 
Ska jag göra en absint så vill man ju gärna att den ska vara redigt speciell, helst en helt ny typ av absint, och även då jag inte vet någon som färgat sin absint med fyrklövrar tidigare så har jag bara 3 och det kommer jag inte långt med. Jag har redan några idéer för hur man kan göra absinten lite special-special men det är inget jag tänker dela med mig av än. I övrigt har jag redan filat på namn och etikett och har kommit fram till ett par olika möjligheter, så man kanske kan säga att jag är en liten bit påväg ändå.
 
 
 
För att spinna vidare ännu mer på det där med testdestillering: bror min (du kommer väl ihåg min whiskynördande brorsa, han har också blogg, som jag fast med whisky) har klurat på att fixa en sommarstuga någon stanns utomlands och "utomlands" tenderar att ha en lite rundare, mindre byrokratisk sandlåda när det kommer till att destillera själv. Skulle kanske funka tillräckligt bra för en provdestillering eller två, bara så man vet att man har ett bra recept. Kanske ligger det mer på "vill-göra-stadiet" än "ska-göra-stadiet" för tillfället, men det är väl egentligen mitt absintmakande också. Kul att prata om though.
 
 
 
Ännu ett alternativ är att starta ett eget företag och börja destillera själv här i Sverige. Finns mycket regler kring lokalerna som ska användas då, men jag har hört att några av de få lokalerna som från början lever upp till de nödvändiga standarnerna är resturangkök och skolkök. Der bara råkar vara så att det finns en skola i min närhet som ligger ute till salu och som ingen vill ha. Kunde vara något att tänka på kanske?
 
 
 
Nej, men om jag ska vara lite seriös ett tag. Jag önskade att få chansen att unna mig en egen absint till min 30-års dag men som sagt så gick de planerna i stöpet. Jag hade lite gett upp på att göra en egen absint, inte minst för att jag inte visste var man skulle börja gällande receptet men nu har det löst sig, nästan av sig själv också skulle jag vilja påstå. De resterande stegen känns väldigt överkomliga, gäller främst att höra sig för lite och såklart att spara ihop lite kapital. Just nu hamnar det lite extra sparpengar på ett konto för en tatuering (min nya plan för 30-års dagen) men efter det lär det bli ett stadigt sparande till egen absint så att jag är en bit påväg när/om jag väl får möjligheten. Now, if you´ll excuse me, I´ll go dream some more.

Kommentera här: