Absinth Gustave - Barrel Aged

Source: absinthes.com
 
 
 
Som om inte Gustave redan är en av de bästa absinterna jag druckit, nu har man lagrat den på ekfat också, det här kan bara inte bli fel XD!!! Jag hade tänkt att köpa mig en flaska Gustave till men det här blev ju ännu bättre så nu köpte jag 2 sånna här istället! Om du inte kommer ihåg Gustave kan du se min recension av den här. Den är baserad på samma recept och har samma charmiga flaska som den vanliga Gustave, men är försluten med svart vax istället för rött.
 
Det står inget i beskrivningen om hur länge man lagrat den eller hur många flaskor det blev, så jag skrev till dem och frågade. De gav inga specifika svar men sa att absinten bara lagrats några månader ("a few months") eftersom de bara ville ha en hint av smaken och inte något superlagrat. I find this a bit wierd eftersom den vanliga Gustave lagras i 3-6 månader, jag drar slutsatsen att Gustave Barrel-Aged måste vara lagrad längre än 6 månader men mindre än ett år och det var lite snält jämfört med orginalet. Vidare specificerade de inte hur många flaskor som gjordes men frestade med några hundra ("a few hundred bottles"). Tyvärr är inte flaskorna numrerade men det är en limited edition.

 

Lagrad: Ja (månader)
Destilleri: Paul Devoille (åt absinthes.com)
Alkoholhalt: 72%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Här har vi en mörk amber med lite gröna nyanser i, men jag känner mig fortfarande bekväm med att kalla den en amber. Louchen är helt ok, faktiskt riktigt tjock och den nöjer sig med 2 delar vatten innan den spridit sig i hela glaset, precis som orginalet.

 

Doft: Här har vi dofterna som vi älskar från orginalet: den "traditionella absintdoften" och päron/äpple, men hurra hurra, här har vi även vanilj och fudge! Tyvärr försvinner både vanilj och fudge när jag hält upp den och det lämnar bara traditionell absint + päron/äpple och alkoholen. Vattnet får tyvärr inte heller tillbaka vaniljfudgen, den dämpar dock alkoholen något och höjer anisen.

 

Smak: All right, här har vi rätt mycket smak, en bra start. Jag känner mycket orginal-Gustave (malört, anis, fänkål och kåda) och något lite annorlunda, men inte den tydliga vaniljen som jag förväntade mig.

 

Sammanfattning: Jag hade väl inte förväntat mig att den skulle haft doften av en Oak-Aged Valkyria Cask Strength men liiiiite mer hade jag nog förväntat mig, detsamma gäller smaken. Missförstå mig rätt, det finns mycket att gilla med den här absinten, och den var absolut inte sämre än orginalet, men kanske hade jag innerst inne hoppats på en 5:a, en amber med fudge, vanilj och brunt socker som får smaklökarna att dansa hambo. Jag ångrar ivf inte att jag köpte 2 st, även om jag kanske inte jublade över att lägga en dryg extra hundralapp per flaska, men det är väl det som skatteåterbäring är till för antar jag ;P Jag ger Gustave Barrel-Aged och mr. Devoille en tippning av hatten och 4,5 i betyg.

 

Kommentera här: