Absinthe Amave

Source: absinthes.com
 
 
 
Nästa absint från Tjeckien och Martin Zufanek, en blanche den här gången. Vanligtvis har jag inget för blanches men jag har druckit ett par som är riktigt bra och Zufaneks St: Antoine gick hem hos mig så jag vill ge dem här en chans också.
 
Flaskan är sitt vanliga tråkiga jag, som alla Zufaneks flaskor, med undantag för att den är genomskinlig. Ettiketten var dock lite uppfriskande och korken är ju ivf inte i plast.

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Zufanek
Alkoholhalt: 53%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tjeckien

 

Färg och Louche: En blanche med en tjock louche som är på sin topp efter ca 2 delar vatten, finns inte mycket mer att säga.

 

Doft: Flaskan bjuder på en stark doft av mint eller mentol, som V6-tuggumin eller tandkräm. Glaset ger lite mer utrymme för doften som förvisso inte drar på sig någon sur karaktär eller rivande alkoholdoft, men här har vi en liknande bäska som den från Quarantaine och minten är verkligen inte söt. Den står sig ganska oförändrad efter lite vatten men bäskan har försvunnit. Har jag tur blir den här inte aldeles för olik Vit Opal.

 

Smak: En tydlig, okomplex smak av mint, men den är väldigt god och gör sig väldigt bra med socker! Känner jag lite kola här med, som Karamellkungens snökulor? Konsistensen är len, smaken kraftig och alkoholen syns inte röken av!

 

Sammanfattning: Det här var mer av en förtrollad grodprins än en tuff brud i lyxförpackning! En blanche från Tjeckien i den här tråkiga flaskan med skruvkork väckte ju inga höga förväntningar men den överraskade sannerligen! Jag tror nästan att den här var snudd på bättre än Vit Opal, otroligt uppfriskande och fräsch och skulle göra sig väldigt bra en varm sommardag! Här är beviset på att man inte ska dömma hunden efter håren, trots tidigare erfarenheter! Nog fan är den värd en 4:a alltid, bravo!

 

Kommentera här: