Absinthe Twin Tec

Source: alandia.de
 
 
 
Har jag fattat det hela rätt så gjordes den här absinten för en schweizisk Harley Davidson-klubb: Twin Tec och därav har den fått sitt namn. Absinten baseras på ett recept från 1889 men har blivit modifierat för att bikerklubben ska få den som de vill. Den buteljeras i samma fina flaska som Mansinthe fast med en tråkigare etikett.
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter Spirits
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: En riktigt mysig klargrön färg som jag tror skulle stå sig mycket bra i en tävling. En tjock och härlig louche fyller glaset efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Ur flaskan känner jag mycket anis och ännu mer fänkål, riktigt trevligt I must say. Alkoholen blir tydligare när jag hällt upp den men avtar något med tidien. Med vattnet kommer malörten och jag skulle säga att vi har en riktigt bra blandning nu, is guuuuuud!

 

Smak: Ska jag kalla det den klassiska absintsmaken, här finns hela trenligheten men den är något rivig och alkoholen sticker lite.

 

Sammanfattning: En helt ok absint men ett halvdant utförande. Alkoholen är tydligare och rivigare än jag önskat, kanske vad man skulle förvänta sig av en motorcykelklubb? Det är definitivt inte en av Matter Spirits bästa och det lär inte bli fler av den här är jag rädd. Betyget hamnar på medelmåttiga 3 av 5.

 

Kommentera här: