Versinthe la Blanche

 
 
Uppenbarligen en ganska intressant absint: Liquoristerie de Provence påstår att det är världens enda vacumdestillerade absint. Vid höga tryck krävs en högre temperatur för att nå kokpunkten, så vid lågt tryck (som i vacum) sänks kokpunkten istället och destilleriet destillerar den här vid endast 48°C vilket minskar risken för att den ska brännas vid. Tydligen använder man samma teknik vid tillverkning av essenser och parfymer. Den är dessutom gjord på 20 olika örter vilket borde ge den en väldigt komplex smak.
 
Lagrad: Nej
DestilleriLiquoristerie de Provence
Alkoholhalt: 55%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Vattenklar blanche som ger en svag louche, full efter knapt 2 delar vatten.

 

Doft: Det enda den här absinten luktar är mollipect, spelar ingen roll om jag luktar ur flaskan eller ur glaset, med eller utan vatten. Med tanke på hur många örter som använts till den så hade jag hoppats på något lite intressantare, but sometime less is more I quess. Det bådar ju inte gott för provsmakningen.

 

Smak: Smakar mint ock mollipect, har en mild alkoholsmak och är därmed ganska len. Den har mycket smak men tyvärr är inte smaken speciellt intressant.

 

Sammanfattning: Det intressantaste med den här absinten var tyvärr louchen, lukten (eller ska jag säga stanken), smaken och den intet existerande färgen drog ner betyget ordentligt.Jag blev rätt peppad när jag läste om alla örter den var gjord på och den speciella destilleringen, men blev något besviken när jag smakade den. Den får inte mer än 1,5 av 5.

 
 
 

Kommentera här: