Liquoristerie de Provence

 
 
 
Absinternas etiketter är formade som deras egna absintsked. Vissa tycker att deras absinter är söta och föreslår att det är därför de valt absintskeden som etikett. Jag tycker det resonemanget låter svagt, men om de är söta låter det som om man har tillsatt socker (första steget mot titeln crapsint). Baserat på att deras La Verte är riktigt giftigt grön och säljs i genomskinlig glasflaska (lika så Absinthe Versinthe, även om den inte är grön) talar starkt för att absinterna är konstgjort färgade (andra steget mot titeln crapsint). Dessutom destillerar de inte sina produkter utan bara urlakar dem i alkohol och sedan blandar resultaten. Det här är det tredje och största steget mot titeln crapsint och jag känner att om det inte var för att de faktiskt smaksätter alkoholen själva så skulle de fått en stor krona av mig med ordet "CRAPSINTHE" i stora, blinkande bokstäver. Anledningen till att jag spekulerar så här är att det inte finns någon information på deras hemsida hur de smaksätter eller färgar sina absinter men de använder ordet "blend" mycket.
 
 
 
Maken till självgodhet har jag inte heller sett. De menar att det var dem som återförde absinten till Frankrike efter den långa förbudstiden, och då jag inte på rak arm kan förneka det så menar de att det tog dem över ett års arbete att ge sin absint perfektion (ja, de menar att deras absinter är perfekta). Tanken far lite sakta iväg till Ted Breux (med kollegor) på Jade Liqueurs och deras över 10 år långa och hårda arbete för att återskapa 4 otroliga absinter i sin Jade-serie. Perfection my ass, jag har smakat era "absinter". De menar dessutom att Versinthe är "the reference for absinthe in the nation of France". De menar att av de 300 produkter som finns på marknaden och utger sig för att vara absint så är bara ca 20 av dem värda namnet, och Versinthe är en av dem. De skriver också att det här är absinten som alla absintfans "owe it to themselves to taste" och att "Versinthe is the absinthe that makes you love absinthe". Good God in heaven!
 
 
 
Jag köpte alla deras tre absinter på en resa till Amsterdam 2016. Jag funderade på att köpa en 70 cl flaska av alla 3 men eftersom de inte hade en stor flaska av La Blanche så köpte jag ett litet samlingspack med 10 cl av varje istället. Det var tur att jag inte köpte de stora flaskorna, om du läst mina resensioner av dem så förstår du varför jag säger så.
 
 
 
Följande "absinter" produceras av "destilleriet":
 
 
 
 
Hemsida: http://www.liquoristerie-provence.fr

Kommentera här: