Distilleries et Domaines de Provence

 
 
 
Destilleriet grundades 1898 i södra Frankrike men det är oklart om de producerade absint innan förbudstiden. Deras fokus ligger helt klart inte på absint då de endast tillverkar 2 st, en absintlikör och något somverkar vara en absintessense. 
 
 
 
Växterna plockas för hand från det omgivande landskapet. I absinttillverkningen destilleras växterna enligt tradition men sen tillsätter man även aromer och ev. socker. Jag ser inte heller något om någon färgningsprocess så jag gissar att de använder konstgjorda färgämnen. Tråkigt att de tillsätter aromer när de gått igenom besväret att samla växterna och destilera dem, i mina ögon sänker det kvalitén på produkten och jag gissar att flera absintörer skulle hålla med mig.
 
 
 
Att de tror att pre-ban absint hade olagliga och faliga mängder tujon får mig att känna att de kanske inte är så väldigt pålästa och jag tappade genast rätt mycket respekt för dem. När man läser om absinterna spelar de även lite på den gamla myten om att man blir galen av absint och de tycker att man ska tillreda deras absint i drinkar eller med eld *skakar sorgset på huvudet*. Även om de endast producerar 2 absinter och flera andra produkter så känns det tungt att läsa. Deras produkter kanske passar vissa människor men deffinitivt inte mig.
 
 
 
De produserar dessa absinter:
 
 
 
 
Hemsida: http://www.distilleries-provence.com/en

Kommentera här: