Absente

 

Mina damer och herrar, från skaparna av Grande Absente kommer nu Absente, ytterligare en fakesint av esenser och socker. Dock verkar det inte stå något om konstgjorda färgämnen och den kommer i en mörk glasflaska vilket får mig att tro att den kan vara naturligt färgad på något sätt. Om så är fallet kan jag tycka att de borde kallat den här för Grande Absente och den andra för bara Absente. I vilket fall, vi går vidare till provsmakningen:

 

Lagrad: Nej
DestilleriDistilleries et Domaines de Provence
Alkoholhalt: 55%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Fake
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: En fin, blek, ljusgrön färg. Som sagt kan den vara naturligt färgad men jag vet inte. En skaplig louche, medeltjock som blir full efter ca 1,5 delar vatten och gott om oil streeks innan dess.

 

Doft: Ur flaskan känner jag bara anislakrits och minns att det var därför jag gillade den så mycket när jag fick den. Anisdoften hänger kvar efter att man hällt upp absinten men då får jag även mer alkohol. När vattnet tillsattes dämpades alkoholen igen och jag känner uteslutande anisen.

 

Smak: Det här är ett riktigt anismonster, något jag var mycket förtjust i förr. Som sagt, hittar man en fakesint man gillar så är det bara bra för en själv. Jag trodde att jag fortfarande skulle gilla den här lika mycket som jag gjort förr, men efter att ha testat flera absinter med väldigt komplexa smaker så kändes den här väldigt platt. Dessutom kändes alkoholen som ett rivjärn i halsen, trots att den bara är på 55% (inte ens 10% efter jag tillsatt vattnet alltså).

 

Sammanfattning: När jag drack den här första gången hade jag inte druckit speciellt mycket sprit och förstod inte vad en len smak innebar, det gör jag nu och det tar något från den här absinten. Jag var även överförtjust i anisen men även där antar jag att jag har utvecklats. Jag antar att jag skulle kunna beskriva den som motsatsen till Mansinthe. Jag skulle vilja påstå att den klarar sig till 2.5 i betyg.

 
 

Kommentera här: