Absinthe Teichenné Verde

 
Det här är en absint med tydligt konstgjord färg och jag vet inte ens om den är destillerad eller ej. Den görs av Teichenné Licores som inte främst av allt producerar absint och jag gissar att den främst är tänkt till drinkar. Den har ivf en fin flaska och man behöver inte svälta plånboken speciellt mycket för att få en sån här i sitt vitrinskåp.
 
Lagrad: Nej
DestilleriTeichenné Licores
Alkoholhalt: 70%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Fake
Land: Spanien
 

Färg och Louche: En tydligt konstgjord, giftgrön färg. Intressant nog har den en mycket tjock louche som är full efter ca 2 delar vatten. Louchen behåller den gröna färgen vilket jag tycker stärker mitt antagande om konstgjord färgning.

 

Doft: När jag sniffar lite försiktigt känner jag gran och lite citrus och det spelar ingen roll om jag luktar ur flaskan eller ur glaset. När vattnet tillsats blir lukten lite beskare och jag känner lite såpa också, kan tänka mig att det är malörten som kommer fram. Ingen jätteintressant och komplex doft men den duger för vad det är.

 

Smak: Det första som slår mig är att den är sötare än jag är van vid vilket får mig att tro att det finns någon typ av sötningsmedel här. Ändå lämnar den en tydlig, besk eftersmak på tungan men har samtidigt en len konsistens och lätt alkoholsmak. Något plastig smak tyvärr. I övrigt skriker mina smaklökar "ANIS!". 

 

Sammanfattning: Jag tyckte det var väldigt intressant att den fick en så tjock louche, det hade jag inte väntat mig från den här. Jag gissar starkt att den har någon typ av sötningsmedel i sig för den här blev söt på ett sätt som väldigt få (läs ingen) av mina tidigare resentioner har visat. Ändå var den besk och jag är inte riktigt säker på vad jag ska dra för slutsatser från den informationen. Som sagt så tror jag inte att den här är till för finsmakare utan tänkt att blanda drinkar av och jag gissar att den funkar väldigt bra till det: den har en kraftig färg, tydlig smak av anis (ingen komplex smak), är väldigt len med svag alkoholsmak och den är billig. Jag blev faktiskt positivt överaskad och vill ge den någonstanns mellan 2,5 och 3 men slutligen bestämde jag mig för en 3:a. Bra jobbat!

 
 

Kommentera här: