Absinthe Brevans H.R. Giger

 
 
 
 
Source: alandia.de 
 
 
 

Den tredje och sista absinten i Matter Spirits Absinthe Brevans-serie (som finns ute just ni ivf) och även den tredje Giger-absinten jag har. Den är en hyllning till Hans Rudolf Giger, i min mening en genial konstnär vars illustrationer legat till grunden för filmer som Alien och Species (men det visste du redan vid det här laget). Målningen på etiketten heter "Brain Salad Surgery 2". Denna, tillsammans med Brain Salad Surgery 1, stals i samband med en utställning i Prag 2005. Giger själv utlovade en belöning (5 000 dollar per tavla) till den som såg till att målningarna återfanns. Jag vet inte om de återfanns eller ej.

 

Innan destillationen tillsattes brandy. Receptet är taget från boken "La Fabrication des Liqueurs" (år 1897) av Jacques de Brevans (därav namnet), men tydligen ska Giger själv haft ett finger med i absintens framställning.

 

Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En verte med en fin, naturlig färg och en tjock louche som är färdig efter ca en del vatten.

 

Doft: Liksom med de tidigare 2 absinterna i Brevans-serien har doften förändrats mycket sedan jag öppnade flaskan. Ur flaskan är doften mycket söt, fruktig och kanske lite karamelliserat socker? Märkligt nog ändrar den karaktär helt när jag häller upp den i glaset, påminner då mer om granbarr och har inte alls den där söta, fruktiga doften. När vattnet tillsätts håller sig granbarren kvar, men jag får fram någon annan grön växt också som är svår att deffiniera. Känner även spår av Brandyn.

 

Smak: En stark alkoholsmak jämfört med de andra Brevans-absinterna, ändå är de alla på 68%. I övrigt känner jag inga utstickande smaker och jag har svårt att sätta ord på de smaker som finns där.

 

Sammanfattning: Så som med A. Crowley är den här absinten en fröjd att lukta på, ur flaskan åtminstånde. I och för sig är det ju kul att den byter karaktär så skarpt men det får mig att börja tvivla på min näsa. Smakmässigt är det dock inte mycket intressant som händer, en medelmåttig smak med lite för mycket alkohol. Uppskattar att man än en gång hyllat en så speciell konstnär på det här sättet och att man använder en av hans målningar till etiketten! Betyget blir 2,5 av 5, även om den kanske förtjänar lite mer.

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Bara två (och en halv) feer alltså? Jag hade lätt kunnat ge den 4,5 eller ,kanske, till och med 5!

Brevans Giger är nämligen min favoritabsint. (Nu måste jag dock poängtera att jag aldrig har smakat Jade-absinter, som ska vara de bästa på marknaden). Best so far, så att säga.

Det var längesedan jag drack Giger, men vad jag minns så upplevde jag den som allt annat än medioker. En riktigt sträng bedömare hade kanske kallat Giger för en ”koncentrerad” version av Duplais Verte, men jag tycker att Giger är mycket mer än så.

Precis som med La Calndestine, har jag svårt att urskilja det som gör Brevans Giger så fantastiskt god. Det ända ord som dyker upp i huvudet när jag tänker på den är ”Nektar”. Ja, just nektar. Sammetslen, smakrik och med en rejäl ”body”. Smaken och färgen skulle nästan kunna lura en till att tro att absinten är trögflytande, vilket den, givetvis, inte är. Den typiska, balanserade Matter-smaken blandas här med en örtighet som är unik för just Brevans Giger. Smaken som får mig att tänka på saftigt, nyklippt gräs. Det är nog den bästa jämförelsen jag kan komma på.

På Absinthe.se står det att Giger innehåller bl.a. koriander. Kan det vara hemligheten, kanske? Koriander och persilja igår i samma växtfamilj och persilja är min favoritkrydda.

5 feer om jag fick bestämma :-)

Svar: Ja, jag ville gärna tycka bättre om den än vad jag gjorde, men den charmade mig verkligen inte. Tråkigt nog gäller detta även Duplais Verte, Duplais Balance däremot är jättebra. Smak är inte objektivt, vilket gör sånna här recensioner rätt intressanta att jämföra :)
Feddooh

2 Maxim:

skriven

Ja, det har du rätt i.
Jag har provat både Duplais Verte och Duplais Balance. Tänkte skriva lite om dem om nån vecka, eller så.

Kommentera här: