Butterfly Absinthe

Source: Absinthes.com
 
 
 
Idag provsmakar vi Butterfly Absinthe. Den här kändes först lite "modern" (läs post-ban) och hippie men receptet baserar sig på en absint som producerades i Boston i början av 1900-talet. Numera produceras den av schweiziska Claude-Alain Bugnon från Artemisia-Bugnon-destilleriet på uppdrag av den amerikanske absintören Brian Fernald. Det är inte många absinter som producerats i staterna under pre-ban-tiden så den är väl lite speciel därför.
 
Flaskan är mestadels vad jag vill se hos en absintflaska: en enkel, slät design i mörkt glas och med naturlig kork. Inte helt förtjust i etiketten, eller namnet, men jag misstänker att bådadera kommer från orginalprodukten så det känns dumt att anklaga den för att vara för hippie.

 

Lagrad: Nej
DestilleriArtemisia-Bugnon
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En naturligt färgad verte med stark färg i olivgröna nyanser. Louchen är inte blyg här inte, redan efter ca en del vatten har den tocka dimman täckt hela glaset. We are of to a good start!

 

Doft: Jag känner mycket fänkål ur flaskan men även fikon och brunt socker, men när jag hält upp den finns bara fänkålen kvar tillsammans med alkoholen. Efter att jag droppat i lite vatten öppnar dig doften och efter ungefär 3 delar vatten är den optimal med härlig kombination av fänkål, anis och malört. Doften behåller samma karaktär men blir svagare när det sista vattnet tillsätts, a bit of a shame...

 

Smak: Anisen är tydlig i förgrunden men fänkålen jobbar också för att få vara med och nog finns det lite malört här också. En tydlig smak med len textur, pleasant but not extaordinary.

 

Sammanfattning: En mild men behaglig absint, mycket väl lämpad för nybörjare. Tyvärr saknar den helt wow-faktor enligt mig och det svider lite att köpa en sån här på 70 cl för 800 kr när jag vet att jag kan få 2 Mansinthe för samma pris. Men man kan ju inte BARA dricka Mansinthe, dessutom finns den i en mindre flaska på 20 cl för den som inte vill ha så mycket samt sample-bottles på 5 cl för den som bara vill prova den. Sample-bottles började tyvärr säljas efter att jag köpt min >.< Jag vill beskriva den som en kvalitetsprodukt, även fast den blir övervattnad lättare än flera andra absinter.

 

Kommentera här: