Absinthe Fusion

Source: alandia.de
 
 
 
En absint framtagen av en schweizisk kock, en tysk fysiker, en österrikisk biolog och en schweizisk destillerare (är det rätt ord?). Jag vet inte vad de första 3 bidrar med till produktionen men uttrycker "Ju fler kockar, desto sämre soppa" poppar upp i mitt huvud, men den är framtagen av Matter Spirits som har gjort så många bra absinter så jag vill tro att den har potensial! Jag tror de förklarar, till viss del, vad de olika parterna gör på destilleriets hemsida, men jag kan inte tyska och det kan uppenbarligen inte Google Translate heller.
 
Något annat som är speciellt med den här absinten är att man använt kakaobönor vid destillationen. Jag hoppas ju naturligtvis att man ska känna lite chokladsmak men så brukar aldrig vara fallet när det finns en intressant ingrediens i min erfarenhet utan det är väll mer för finsmakare som kan hitta nyanserna.  Vi får väl se vad som blivit av det hela.
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter Spirits
Alkoholhalt: 68%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: Det står att det ska vara en ljus verte men jag utgår ifrån det jag ser och jag ser inte ett uns av färg, den hamnar i blanche-kategorin. Jag har verkligen lyckats dra på mig många schweiziska blanches på sista tiden. Den här absinten är dyrare än många andra så jag hoppas verkligen att jag inte har slängt ut alla de pengarna på ytterligare en typisk schweizisk blanche som luktar surt, smakar inget och slutar på en 1:a i betyg. Louchen är inte tokig men inget att hurra över, medeltjock som är full efter ca 2 delar vatten, men innan dess bjuder den på otroligt tjocka och tunga oilstreaks (som gelé i botten av glaset).

 

Doft: Det första jag känner ur flaskan är kakaon och mina förhoppningar stiger mot höjderna. Jag tycker även att den luktar lite nötigt och även jäst, som en bulldeg ungefär. Choklad är gott, bulldeg är gott och inte en skymt av det där sura som schweizarna verkar älska så mycket. Kanske man vågar hoppas lite på den här ändå? Karaktären håller sig även i glaset fast bulldegen kommer fram ännu mer. Vattnet tar tillbaka lite av bulldegen och lyfter fram mer kakao igen men även de klasiska absintörterna.

 

Smak: Det är knappt att jag vågar smaka, doften har fått mig att våga hoppas men det skulle inte vara första gången som smak och doft skiljer sig som olja och vatten. Når jag äntligen tar modet till mig och tar en nätt liten sipp spricker ansiktet upp i ett leende. Här har vi kakaon som jag så gärna ville ha och med en rund och len textur! Jag reflekterar dock över att det smakar kakao och inte choklad och där är det en viktig skillnad. Kakao är en råvara och chokladen en produkt och bara kakao är inte så gott. Det är dominerande kakao men tillsammans med de örtiga smakerna som jag upplever håller sig mer i bakgrunden tycker jag resultatet blir riktigt hyffsat och absolut över förväntan!

 

Sammanfattning: Verkligen en speciell absint som sticker ut, Matter Spirits does not let me down! Det är dock nästan att smaken kan bli lite... mycket, eller ska jag säga mastig? Det är inget jag kommer svepa mängder av men jag trivs bäst när jag kan sitta och smutta så det passar egentligen mig. Speciell? Javisst! Överhypad med alla biologer, fysiker och kockar? Kanske lite. Prisvärd? Jag tror det. Det var väldigt kul att testa något så annorlunda men jag lär inte köpa fler flaskor av den här någon gång snart och det blir ingen att stuva undan för att fira pensionen med. Men allt som allt en mycket trevlig absint, absolut över medelmåttig! Vi bjussar den på 3,5 av 5 i betyg!

 

Kommentera här: