Absinthe Renaissance

Source: absinthes.com
 
 
 
Ännu en limited edition absint från Guy destilleriet. Den här gången gjordes den till "The Absinthiades" 2015 där den vann silvermedalj. Förutom att den lagrades i ekfat i 18 månader verkar det inte finnas mycket mer att säga om den tyvärr :(
 
Lagrad: 1,5 år
DestilleriGuy-destilleriet
Alkoholhalt: 56%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: En fin, naturlig, gulgrön färg, kan vara en closet-amber men vi lämnar den i vertekategorin så länge. Vattnet ger den en medeltjock louche som är full efter ca 1,5 delar.

 

Doft: Ur flaskan känner jag anislakritsen och den söta doften av russin. En mild alkoholdoft. När den hälts upp i glaset finns russinen och anisen kvar men alkoholen blev märkbart tydligare. Efter att vattnet tillsatts känner jag bara en söt anisdoft och väldigt mild alkohol, men framför allt har doften blivit kraftigare av vattnet och jag jublar inombords!

 

Smak: En len smak av anis, den typiska Guy-smaken om du frågar mig. dock smakade den MER än de 2 Guy-absinterna jag testat hittills har gjort vilket inte ger känslan av att den blivit övervattnad. Alkoholen lyser med sin frånvaro vilket även det är likt Guy.

 

Sammanfattning: Det här är min 3:e absint från Guy jag smakat och generellt har de en väldigt len anissmak som känns typiskt Guy. De är goda men saknar WOW-faktor vilket gör dem smått tråkiga. Den får nöja sig med ett betyg på 3,5 av 5.

 
 

Kommentera här: