Absinthe Pontissalienne

Source: alandia.de
 
 
 
Ännu en limited edition absint från Guy destilleriet. Den här gången gjordes den till "The Absinthiades" 2011. Tydligen fanns det en absint med namnet "Pontissalienne" redan innan absint förbjöds i Frankrike 1915, men då gjordes den av ett annat destilleri. Armand Guy, grundaren av Guy destilleriet, var lärling där innan han skapade sitt eget destilleri. Jag vet inte om receptet för den här absinten är detsamma som absinten då, men om det inte var det så tycker jag att det är lite fult att döpa absinten till samma namn. Om det VAR samma recept tycker jag det är fult att ställa upp i en tävling med ett recept man tagit från en konkurent. Dålig start Guy. 
 
Lagrad: Nej
DestilleriGuy-destilleriet
Alkoholhalt: 56%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: Denna har en anorlunda men naturlig guldgul färg med (om man har lite fantasi) svaga gröna nyanser. Den kommer i en genomskinlig flaska så man kan inte vara speciellt orolig för att något klorofyll ska påverkas. Min är gulare än vad som syns på bilden så liksom med de andra absinterna från Guy skulle jag nästan vilja sätta en amberstämpel i pannan på den men även denna får i slutändan vara med sina syskon i vertekategorin. Jag är inte förtjust i färgen. Den får en svag louche som nått sin topp efter ca 1 del vatten.

 

Doft: Ur flaskan känner jag anisens lakritsdoft och alkohol och när den hällts upp i glaset känner jag nästan bara alkohol, trots sina rellativt låga 56%. Alkoholen försvinner nästan helt efter allt vatten tillsatts och jag känner mest anis men även lite malört.

 

Smak: Väldigt len, mild alkoholsmak vilket gör den lättdrucken och den har den speciella anissmaken som finns hos alla Guys absinter.

 

Sammanfattning: En typisk Guy-absint, den är god och lättdrucken, gör sig bra med mycket socker (så som jag vill ha det) men har lätt att bli övervattnad, har svag alkoholsmak (också det ett pluss) men saknar helt WOW-faktor. Den svaga louchen och starka alkoholdoften gör att den får något lägre betyg än sina tidigare kusiner: 3 av 5 gröna féer.

 
 

Kommentera här: