Absinthe Jade Terminus Oxygénée

 
Source: alandia.de 
 
Den sista absinten i Jade-serien och den enda oxygenee-absinten jag har smakat. Det är en hyllning och en återskapelse av Cusenier Oxygenée. Alla jade-absinter har fina etiketter men det här är nog min favorit och som pricken över i:et har vi vaxförseglingen i mörkt, blågrönt vax med Jade Liqueurs´ sigill i. Som sagt menade man tidigare att eftersom den här absinten hade fått syre tillsatt till sig så skulle den göra blodet syrerikare (istället för tvärt om) och därför var den hälsosam att dricka. I mina öron är det här lika mycket humbug som påståendet att absint skulle vara skadligt just för att det tar syre från blodet. Det vi däremot vet är att mognadsprocessen gynnas om absinten kommer i kontakt med syre och eftersom det är tillsatt från början så behöver vi inte ens öppna flaskan för att den ska sätta igång! När jag köpte den här beställde jag två på en gång, en för att spara några år och låta den mogna till sig! Mognadsprocessen borde ha kommit en bit redan då man köper en nyproducerad flaska då absinten lagras i ca 3 år innan den butteljeras (står inte i vilken typ av fat den lagras).
 
Lagrad: ca 3 år
DestilleriCombier (åt Jade Liqueurs)
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

Färg och Louche: En naturligt färgad verte, dock med något blek färg. Den får en tjock louche som är full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Ur flaskan är doften väldigt mild. Jag känner en örtig medicinlukt och anis. Här är alkoholdoften mäldigt mild men den blir något starkare när absinten hällts upp. När vattnet tillsatts försvinner det mesta av doften vilket jag tycker är lite tråkigt.

 

Smak: En kraftig smak trotts mängden vatten. Jag känner den örtiga medicinsmaken, den tvåliga malörten och tyvärr mer alkoholsmak än vad som hittas hos de andra Jade-absinterna.

 

Sammanfattning: Jag skulle vilja beskriva den som en blandning av Mansinthe och en av de andra Jade-absinterna, vilket man skulle kunna tänka sig är bra men på något sätt så blev det inte riktigt det. Faktum är att de andra Jade-absinterna var bättre i min mening. Den har lite mer av en medicinsmak än de andra i Jade-serien, något som också beskrivs på Absinthes.com och Jade Liqueurs´ hemsida. Ingen dålig absint men det kommer nog att dröja ett tag innan jag öppnar min andra flaska. Den får 3,5 av 5 i betyg, trots det kan jag rekommendera den!

 
 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Den här recensionen kommet att bli rätt kort. Jag önskar verkligen att jag hade mer att säga om Jade Oxygeneé, men denna absint visade sig vara förbryllande tråkig.

Doft: Jade Oxygeneé luktar helt enkelt… absint! Kanske att malörtsdoften är lite extra besk och påminner om medicin, annars kan jag inte urskilja något särskilt.

Smak: Ja, här finns det inte så mycket att säga. En väldigt simpel (för att inte säga tråkig) absintsmak utan några nyanser eller någon karaktär. En väldigt tam och blygsam smak där ingenting sticker ut.
Sammanfattningsavis vill jag bara uttrycka min förvåning över att en sådan trist absint (i nivå med Roquette 1797) kostar så mycket (70€ flaskan). Det är den inte värd.

Tre feer från mig.

Svar: Jag trodde att det här skulle vara den stora stjärnan i Jade-serien, men det visade sig vara den jag tyckte minst om. Skönt att det inte bara är jag som inte blir helt trollbunden av Jade.
Feddooh

Kommentera här: