Bourbonnaise-destilleriet

Den 17:e maj 2011 (strax efter att förbudet mot absinttillverkning lyftes i Frankrike) slog Bourbonnaise-destilleriet upp sina portar i den franska staden Vichy. Är det så att du kommer att tänka på vichyvatten så är det för att det kommer från samma stad. Jag borde kanske säga Bourbonnaise-absinteriet (Absintherie Bourbonnaise) istället, de specialicerar sig nämligen på absint! Ägaren och grundaren, Philippe Fumoux, är en sann absintentusiast och innan han öppnade destilleriet köpte och sålde han antika absintföremål (och säkert absint också). Men destilleriet fungerar även som en entreprenör, man kan alltså kontakta dem om man har ett eget recept som man vill producera, så fixar de det åt dig. Jag vet inte vad de tar för sina tjänster eller vilka kvantiteter det handlar om, men det är bra att det finns möjlighet för den som vill tycker jag. Detta gör att de producerar både klassiska absinter som är baserade på gamla recept, men de gör även nya, moderna absinter som experimenterar lite mer med ingredienserna.
 
 
 
När man kollar på absinthes.com´s hemsida så verkar de göra nästan uteslutande gula absinter, 7 st av 9 än så länge är gula, de andra är en vit och en grön. Detta kan vara ett bra argument för att erkänna amber absint som en officiell kategori tycker jag (läs mer om amber absint här). Eftersom de säger att de producerar absint efter gamla recept och med gamla metoder hade jag väntat mig fler verte i utbudet, men som sagt så har de endast en sådan än så länge.
 
 
 
Tydligen är deras Apocalypse Absinthe en av de populäraste på absinthes.com, men det har jag lite svårt att förstå. Jag har inte testat den själv, men det står att den är destillerad, tillverkad med anis, malört och fänkål och naturligt färgad, vilket allt tyder på att det är en äkta absint (vilket de också skriver). Dock kommer den i en döskalleflaska, har ett flashigt namn som Apocalypse, en döskalle och 2 bibelverser på baksidan av flaskan. Allt vad jag skulle förväntat mig av en riktig fake. Kanske får jag prova den någon gång.
 
 
 
De producerar följande absinter:
 
  • Apocalypse
  • Verte Napoléon III
  • Verte Napoléon III - Barrel-aged
  • Absinthe Verte de Vichy
  • Absinthe de Vichy
  • Absinthe Vichy Supérieure
  • Le Coq Vert
  • Zubrsinthe
  • Francaise du Levant
 
 
 
Hemsida: Sorry, hittar ingen hemsida.

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Vilken av deras absinter klassar du som grön? Jag tycker att de ser ganska gula ut allihopa ...

Svar: Det är deras zubrsinthe som har lite mer grönt i sig än de andra, men den är svårt att säga hur grön den egentligen är eftersom alla bilder på den har olika nyans (från lime till döda löv).
Feddooh

Kommentera här: