Amber Absint

 
 
 
Som jag tog upp i mitt tredje inlägg så är en amber en gul/bärnstensfärgad absint, den har en så kallad "feuille morte" färg, färgen av döda löv. Dock är det lite svårt att veta var gränsen mellan en verte och en amber går, hur gul kan en verte bli innan den räknas som en amber? Jag rådfrågade The Wormwood Society och det visade sig att det inte var så straight forward som man kunnat tro. De menade att amber inte egentligen är en typ av absint, men dock en kategori som man kan använda sig av i provsmakningstävlingar där färgen väger in på resultatet. Ett fint exempel på en amber absint är Valkyrias Midvinterblot som fick Mastertiteln i amberkategorin i tävlingen "Absinthe Masters" 2013. Absinthe Masters är en av de mest respekterade internationella absinttävlingarna som finns och jag tänkte att om de har en amber-, blanche- och verte-kategori så måste det ju vara allmänt vedertaget. Saken är den att en absint förlorar tydligen mycket poäng i en sån här tävling/bedömning om den inte är klar som en blanche eller har en fin grön färg. Vissa absinter är dock gula eller bärnstensfärgade från början (färgen blir även mer bärnstensfärgad av att lagras i fat) så man har valt att skapa en egen kategori i tävlingar som dessa absinter kan tävla i för att inte få så mycket minuspoäng för sin färg i vertekategorin. Det ska dock, enligt The Wormwood Society, inte vara en typ av absint utan alla amber faller (som jag fattade det) mer eller mindre inom vertekategorin.
 
 
 
Det här känns jättelöjligt tycker jag, man tar inte absinten för vad den är och det är så inskränkt att tänka att det bara finns vattenklar eller grön absint. Är absinten naturligt färgad och har en färg som tydligt inte är blanche eller verte så borde den få en egen kategori, och inte bara i tävlingar för att förhindra minuspoäng för färg. Om en verte har en dålig färg så ska den såklart inte ha bra poäng på den punkten, men är den inte en verte så ska färgen självfallet inte bedömmas som en sån. Istället borde det finnas riktlinjer för vad den optimala nyansen av amber är, som jag gissar att det måste finnas för vertes. Jag tycker dock inte att en verte som är gammal och blivit gulnad ska gå under amber-kategorin, är den gjord som en verte ska den bedömmas därefter, och ska din absint bedömmas i en tävling så tar man med en nyproducerad flaska som fortfarande har färgen kvar!
 
 
 
På den här bloggen kommer jag att göra som man gör i provsmakningstävlingar: är absinten mellan gul och bärnstensfärgad så kommer jag att bedömma den som en amber och inte som en verte (om den inte har varit en verte från början). Nu vet ni hur jag resonerar och hur The Wormwood Society resonerar, skulle du lämna en kommentar och tala om lite hur du resonerar kring det hela skulle jag tycka det var jätteroligt.
 
All the best!

Kommentera här: