Absinthe Enigma - Blanche de Fougerolles

Source: absinthes.com
 
 
 
Idag testar vi Enigma Verte´s bleka tvilling: Enigma - Blanche de Fougerolles. Den började produceras redan 2003, men då hette den bara "Blanche de Fougerolles", döpt efter orten där destilleriet ligger. Under 2010 beslöt man att ändra namnet till Enigma av den enkla anledningen att personer som inte talar franska hade svårt att uttala "Fougerolles". Idag finns det gamla namnet kvar som en typ av underrubrik.
 
 
 
Alkoholbasen som användes till den här absinten är destillerad från vin, inte bara druvor eller spannmål som de flesta andra absinter. Det gör att alkoholbasen inte är neutral utan (om man ska tro absinthes.com) har mer karaktär av en olagrad brandy. Och visst har vi smakat en absint tidigare där man användt olagrad brandy som alkoholbas? Javisst: la Rebelle, och den gav en riktigt fruktig käftsmäll så jag förväntar mig något liknande här. Något mer lite udda som kan vara värt att nämna är att den här vita absinten ligger på massiva 74%, något väldigt ovanligt för blanches som brukar ligga närmare 55%.
 
 
 
11 olika växter har använts till Enigma Blanche: Malört, anis och fänkål såklart, sedan även romersk malört, isop, ärenpris, kamomill, koriander, kvanne och genepi. Jag räknar det till 10 örter, men jag antar att de vill hålla något hemligt. Även denna är ett exempel på en blended absint, man har alltså destillerat varje ört för sig och sedan blandat dem med varandra i olika proportioner. En klar fördel med detta är att man kan experimentera mycket, blir man inte nöjd med blandningen så tillsätt mer av något annat tills man får det som man vill ha det.
 
 
 
Enigma Blanche kommer paketerad i en likadan flaska som sin tvilling: En långsmal enkel flaska i genomskinligt glas, försluten med naturlig kork och samma etikett i Art Nouveau-stil fast färgschemat är nu rött och vitt. En märkbar skillnad från den tidigare etiketten som såg ut som ett frimärke utan bild.

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Paul Devoille
Alkoholhalt: 74%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: En kristallklar blanchedär färgen inte är mycket att klaga på. Louchen är helt ok, medeltjock allra minst, och når sin topp efter endast en del vatten. Är lite förvånad över detta med tanke på den höga alkoholhalten, hade förväntat mig en långsammare utveckling.

 

Doft: Vi börjar såklart att luckta lite på den öppnade flaskan och här bjuder den på fräsh mynta och citrus. Malörten är också tydlig men inte alls lika tvålig som den brukar kunna vara. Lite anis har vi visst också vilket ger sötma, nästan lite fudge. Den är inte sur och alkoholsticken lyser med sin frånvaro. Tyvärr kommer både alkoholstick och syra efter att jag hällt upp den, men det finns också en mycket tydlig och söt fruktighet här och det märks att den är destillerad av vin. Jag ställer glaset under fontänen och vrider försiktigt på kranen. Redan efter första droppen kommer en enorm och fyllig parfym från glaset och den är verkligen jättefruktig (druvorna är verkligen inte skygga)! Men allt eftersom louchen växer sig tjockare mattas fruktigheten av och malörten träder fram mer. Jag tycker inte att anisen och fänkålen är jättetydlig här, och finns de så överskuggas de av den fortfarande närvarande fruktigheten.

 

Smak: Jo då, visst har vi en tydlig vinkaraktär på denna, men inte alls som Bacchus eller La Rebelle. Den här är fruktigare än Bacchus och mildare än Rebelle, och de fruktiga egenskaperna är mest uttalade i början tycker jag, efter det kommer malörten och efter att man svalt ligger den söta anisen kvar på tungan. Intressant, absolut.

 

Sammanfattning: Precis när jag öppnade den här flaskan riktigt stank det tvål om den, och jag tänkte i mitt stilla sinne att jag fått en till flaska badvatten. Men den lilla minderåriga Enigma Blanche jag fick levererad till min dörr har vuxit och utvecklats med tiden och har blivit en intressant absint i sina bästa år och med en helt ok louche. Tråkigt nog är jag inte så förtjust i just den här vin-karaktären vilket såklart drar ner betyget. Betyget hamnar på 1,5 gröna féer, men det är ingen dålig absint och kan hända faller den någon annan bättre i smaken. 

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Hm, här tycker vi verkligen olika!

La Clandestine har varit min favorit blanche sedan ... tja, 2008! Men en vacker dag anlände ett paket innehållandes Enigma Blanche och en ”sammetsrevolution” var ett faktum :-)
Det jag tycker är så lustig med våra upplevelser av Enigma Blanche är att du ogillar exakt de detaljerna som jag älskar så mycket! Smaken är verkligen en individuell sak, men, å andra sidan, gillar vi La Clandestine båda två :-)

Hur som helt:

Färg och louche: Jag skulle vilja påstå at louchen är riktigt tjock, alltså tjockare än medel. Mitt enda kriterium för en tjock louche är att absintskeden inte ska synas igenom en oplacerad absint. Här, tycker jag, att det rör sig om en riktigt tjock louche, mycket tjockare än exempelvis La Clandestine.
Vad är dina krav på en tjock louche?

Doft: en hel symfoni av dofter! Enigma B. har en väldigt fräsch och fruktig doft med en ganska liten sötma och stor friskhet. Det intressanta är att doften förändras lite beroende på om man har glaset precis vid näsan eller ståendes på ca 50 cm avstånd. Den absolut godaste doften jag har varit med om hos en blanche/ la bleu.

Smak: Enigma smakar precis som den luktar – finskt och fruktigt med en skön syra som påminner om (föga förvånande) vindruvor. De andra delarna är givetvis också med – malört, fänkål och anis, men den syrliga, fruktiga karaktären är dominerande, vilket gör Enigma Blanche till min favorit blanche och en av mina favoritabsinter rent generellt.

Sammanfattning: Eftersom jag tenderar att gilla absinter gjorda på druvalkohol så är det kanske inte så förvånande att Enigma B. har fallit mig i smaken. Jag trodde dock aldrig att jag skulle gilla den så skarpt. Allt med denna absint är förtrollande: louchen, doften, smaken! Paul Devoille did it again!


Fem feeriska fagra feer till min nyfunna favorit!

Svar: Va kul att du tyckte så mycket om den 😁 Eftersom du gillar absinter med vinbaser så kan jag även tänka mig att du skulle kunna gilla Bacchus, jag kan gärna sända dig ett sample om du vill!

Gällande louche: jag klassar en tjock louche som när man inte ser skeden mer än 1-2 cm in i glaset. Är det en extremt tjock louche så ser du inte mer än typ en mm in i glaset. Ser du rakt igenom glaset så är den som bäst medelmåttig, och det om man har ett litet glas. Så ser jag på louchen 😊
Feddooh

2 Maxim:

skriven

Bacchus låter helt klart intressant (och dyrt nå’jävulskt !), men La Rebelle låter ännu intressantare! Den sistnämnda verkar vara rätt sorts absint för mina något underutvecklade smaklökar som kräver lite extra … explosivitet 

Jag känner dock på mig att jag aldrig kommer att köpa La Rebelle därför att tusen kronor för 0,5 flaska är bara för mycket för mig … det känns bara inte värt det, trots att den verkar vara packad med smak. Däremot får det mig att beundra din hängivenhet till gröna fens värld! Jag tror, som sagt, att väldigt många kommer att ha nytta av dina nedtecknade absinterfarenheter, när bloggen är översatt till engelska.

Inte ens Wormwood society har en recension av La Rebelle!

Svar: Skriv upp båda på din "vill-ha-lista" så kanske det kommer ett paket på posten så småningom om ;) Har ju även ett sample av St: Antoine som väntar på dig ;)
Feddooh

3 Maxim:

skriven

Det vore riktigt najs :-) Jag behöver bara komma på tio absinter till som jag är nyfiken på.

Apropå St. Antione: hur ser din batch ut? Är den ljusgrön (som på gamla bilder man hittar på internet) eller snarare brunaktig som på videon från absinthes.com?

Svar: Shiiiiit, den där batchen såg verkligen brun ut O.o Nej, min batch var riktigt grön (har kort i min recention). Det samplet jag har åt dig är dock blekare, men jag tror den har varit riktigt grön från början. Jag skickar ett kort till din mail ;)

Du behöver inte komma på 10 absinter till XD men kanske 5-7 absinter ivf? Du har ju redan 3 nu, så kom på 2-4 st till så blir det bra ;)
Feddooh

Kommentera här: