Absinthe A

 
Source: ALANDIA
 
 
 
Idag är det premiär för den första absinten från Danmark! Danmark är ju onekligen mer kända för sina Wienerbröd än sin absint och hittills är det här den enda absinten jag sett därifrån. Den här absinten ska fokusera på den heliga trion: malört, anis och fänkål, och den färgas med bland annat isop och romersk malört. Tydligen kommer alla ingredienser från destilleriets egna trädgård, jag tänker att det skulle vara svårt att odla anis så pass långt norr ut? Man verkar också haft en väldigt tydlig vission om hur man ville att resultatet skulle smaka för det tog 2 år att utveckla receptet.
 
 
 
Den här flaskan ser ut som en apotekarflaska, men inte en sån där gammal, mysig flaska utan mer något som skulle kunna hittas på ett apotek eller labb idag. Du vet, en som man tänker på vita rockar när man ser. Etiketten är också väldigt simpel och klinisk, nästan som på en medicinburk/flaska. Sen la de inte ner så mycket fantasi i namnet heller: A (för absint mistänker jag). Destilleriets filosofi är dock att göra sina produkter i sin renaste form, inget onödigt knussel, så om man har det i åtanke så passar väl den här flaskan perfekt antar jag. Inte så mysigt dock.

 

Lagrad: Nej
DestilleriDen Ny Spritfabrik
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Danmark

 

Färg och Louche: Färgen kan vara en av de absolut sorgligaste jag har sett på en verte, det skulle vara Abisinthe-serien då som är värre. Bilden här ovan visar en stor flaska, men när man skvätter upp absinten i glaset så syns nästan ingenting alls. Dock blev jag mycket förvånad över den extremt tjocka louchen som är maxad efter endast en ynka del vatten, mycket bättre än så här blir nog inte en louche!

 

Doft: När jag sätter näsan mot flaskmynningen känner jag märkligt nog rökelse. "Vilken rökelse" undrar du då? All of them! Rökelse har olika nyanser men det finns någon form av grunddoft i rökelse, på samma sätt som det finns en grundsmak på ex. öl. Jag vet att någon kommer tycka tvärt emot mig när jag säger så men jag står fast vid min åsikt. Det finns även gräs här och ur glaset kommer även en tydlig bitterhet. Här får jag känslan av ett läkemedel och inte en mysdryck av naturliga råvaror. Hittills skulle jag inte säga att det går så bra för Absinthe A. Efter en del vatten vaknar den dock till liv, en väldigt örtig parym letar sig upp ur glaset och är ganska stark. Med mer vatten kommer en en väldigt destinkt doft av något sorts gräs (inte från en gräsmatta) och den påminner mig om sommardagar ute på landet! Efter samtliga 5 delar är tillsatta har den dock dött av lite och jag bävar intför tanken att även smaken kommer vara övervattnad.

 

Smak: Wow, här var det mycket smak vill jag lova! Verkar som att mina farhågor för en övervattnad absint blev kortlivade O.o Den är väldigt parfymig i smaken, och den smakar tydlig tvål. Mycket tvål. Men på något konstigt sätt är inte tvålen obehaglig och det är inte som att jag vill spotta ut den. Den är inte söt, men inte heller bitter, dock väldigt len i konsistensen. Jag känner anis också, och eftersom sidorna av tungan domnar bort lite misstänker jag att det kanske är stjärnanis.

 

Sammanfattning: Det här blev minst sagt intressant. Jag får verkligen känslan av att det här är en väldigt bra absint... den är bara inte så god O.o Dock ska det sägas att sista klunken var betydligt bättre än den första så kanske kommer jag att vänja mig och få en positivare uppfattning längre fram? Det blev en väldig överaskning och det känns rätt häftigt att de här dropparna kommit direkt ur en panna. Flera gånger kommer jag att tänka på Grön Opal fast än det enda som är lika i smaken är tvåligheten. Kanske är det för att det här verkligen känns som en kvalitetsprodukt, och jag skulle nog känna mig orätvis om jag gav den här mindre än en 4:a i betyg. Jag tror vi säger så tills vidare så får jag klunka lite mer vid ett senare tillfälle och se om jag fattar ännu bättre tycke för den! Jag har fått en nyfunnen respekt för Danskarna.

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Jadu, färgmässigt verkar den riktigt tråkig. Ungefär i nivå med Un Emile, men smaken behöver ju inte vara dålig för det.
Föresten, känner du till den här snubben ? :

http://www.absintissimo.ch/produits/

han tar verkligen schweizisk absint till en ny nivå!

Hans distributionskedja verkar dock obefintlig och det är ju olagligt att importera alkohol från icke EU länder :-(

Svar: Nej, honom har jag inte hört talas om, är i och för sig inte så förtjust i schweizisk absint. Ser dock att han har en "true blue" absint O.o Då var jag kanske inte först då! Som jag förstår det så är den naturellt färgad.
Feddooh

Kommentera här: