Absintfudge och Absintpraliner

 
 
 
 
Det här inlägget kommer kanske lite sent men jag ville dela med mig av det ändå. Under förra året kunde man börja köpa absintfudge på absinthes.com, gjord med Blanche Neige. En riktigt nice idé tyckte jag, brorsan har gjort fudge med whisky i förut och det tyckte jag var en riktig hit! Så i december förra åter (nästan precis 2 månader sedan) tänkte jag att jag skulle göra min egna absintfudge, jag har inte gjort fudge förut men man kan ju försöka! Jag bestämde mig för att använda en verte (blanche/bleues är ju rätt tama kan jag tycka) så jag plockade fram min flaska med Butterfly Absinthe och körde igång. Jag hittade ett recept för whiskeyfudge men tänkte att det måste väl funka med absint istället. Enligt receptet skulle fudgen koka för fullt i 5 min men nästan direkt började det bräddas för mig så jag tog av det och hälde upp smeten i en lite tidigt. Som du kanske kan tänka dig så gick det inget vidare, den ville inte stelna och behöll konsistensen av kladdkakesmet. Men den va fan go och var så otroligt len, som honung, så jag ville försöka använda den på något sätt. Har gjort egna chokladpraliner tidigare och tänkte att det här kan man ju slänga i några pralinskal så blir det ju hur bra som helst! De blev goda men jag vet inte om det var för att smeten fick stå så länge eller om Cthulhu va i farten, men plötsligt blev smeten väldigt grynig och den måste även ha krymt för toppen på pralinerna sjönk inåt som en studsmatta med snö på. Tog ett kort på de lite finare pralinerna men fyllningen ser lite mer ut som mandelmassa än den honungssläta krämen jag hade från början. Oh well.
 
Är det någon där ute som är lite händigare i köket än jag kan jag verkligen rekommendera absintpraliner (och troligtvis fudgen också) men så här i efterhand hade jag nog valt vit choklad till skalen istället för mjölkchoklad. All the best!

Kommentera här: