Absinthe la Charlotte

Source: Absinthes.com
 
 
 
Ett till exempel på en "blended absinthe": varje ört har macererats och destillerats var för sig innan destilaten blandas ihop till den färdiga produkten. Jag vet fortfarande inte varför man väljer att göra detta, kanske så att det ska vara lätt att tillsätta mer av en smak om en annan blir överväldigande? Både namnet och flaskans utseende är taget från en absint som producerades i början av 1900-talet men det är INTE en reproduktion av den absinten vilket får det att kännas som lite fusk tycker jag.
 
Den här flaskan kom i en kartong och med en gratis absintsked. Skeden var väldigt standard och inte så fantasifullt utformad men en gratis sked tackar man inte nej till, oavsett hur vardaglig den är. Något som talar för att det här inte är en kvalitetsabsint är det relativt låga priset: ca €33 på ALANDIA och endast €29 hos Absinthes.com, och då har vi dessutom fått en absintsked också. Den är dock destillerad och naturligt färgad så det är ingen fakesint ivf.
 
Lagrad: Nej
DestilleriPaul Devoille
Alkoholhalt: 55%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: En väldigt mild (läs tunn) gulgrön färg, denna dock en klar verte. Louchen var överraskande nog tjock (innehåller troligen mycket anis) och toppar efter endast en del vatten (har en låg alkoholhalt på endast 55%).

 

Doft: Ur flaskan känner jag mest fänkål men även lite anis och samma sak efter att den hällt upp, inte speciellt upphetsande. Vattnet gjorde inte mycket för den här absinten, den är urvattnad och svag redan efter 2 delar vatten och efter mina 5 delar känner jag ingenting alls. 

 

Smak: Yeees, här känner vi anis och lite fänkål, inte så märkvärdigt. Den har en något besk eftersmak och är inte speciellt len.

 

Sammanfattning: Den här absinten är inte dålig men det är inget som sätter av fyverkeri i byxorna heller. Faktumet att de har snott namn och etikett från en tidigare absint frar ner betyget ett halvt poäng men detta vägs upp igen av den tjocka louchen. Poängen borde hamna någonstans mellan 2 och 2,5 och generös som jag allt för ofta är när det kommer till betygsättningen väljer jag då det högre betyget. Kan dock inte rekommendera den.

 

Kommentera här: