Abisinthe 72

Source: Absinthes.com
 
Source: Absinthes.com
 
 
 
Absinten kommer i två olika flaskor, 70 cl som är den första bilden här ovan, och 20 cl (den som jag köpte) som ses på den andra bilden. Personligen tycker jag bättre om flaskan på 20 cl, den är platt och har en kermik-kork. Det är en äkta absint, har vunnit bronsmedalj i i en internationell tävling... för fruktbrandies (Concours International des Eaux de Vie de Fruits). I övrigt har jag inte så mycket intressant information att dela med mig av så vi hoppar direkt till provsmakningen, shall we?

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Lemercier
Alkoholhalt: 72%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Jag sätter den här i kategorin blanche, vilket vanligtvis är rätt tråkigt i sig, men det här är inte ens en klar blanche utan har den lite gulare färgen av sjövatten. Enligt absinthes.com är det en verte men det är som att säga att snö är blått. När jag droppar i vatten får jag mest oilstreaks och sedan en mycket svag louche som inte börjar i botten av glaset utan sprider sig i hela glaset från början. Det är svårt att säga när den är som starkast men jag gissar runt ca 2 delar vatten.

 

Doft: Känner bara alkohol, både doften och den stickande känslan i näsan, både ur flaskan och glaset. När vattnet tillsätts sticker det lite mindre i näsan och jag inbillar mig att jag känner någon typ av... frukt?

 

Smak: Något besk smak, socker, i övrigt anis och den sura smaken av alkohol (vinalkohol?). En så SJUKT mild smak att jag nästan tror att någon har tredubblat mängden vatten, sjukt övervattnad.

 

Sammanfattning: God damn it Frankrike, inte du också! Jag hade förväntat mig det här från en Schweizisk la bleue, men inte från dig. Största besvikelsen på länge. En icke-existerande louche, luktar inte mer absint än ytdesinfektion och smakar bara marginellt mer. Att sen försöka sälja den som en verte är nästan förolämpande. Hoppas VERKLIGEN att jag fick en flaska från en dålig batch men räknar inte med det. Det säger väl en del att medaljen den vunnit inte ens var i en absinttävling, tvivlar på att jag kommer göra slut på flaskan. Ännu en 1:a, denna gången går den till Frankrike.

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Ha-ha! Jag mins mycket väl vilken besvikelse den här absinten var! Min sort hette dock Lemercier 72 Amer. Det enda jag minns är att både doften och till viss del smaken påminde on bränd plast! Eller rättare sagt brända kablar … eller plåtverkstad. Inte ett angenämnt minne i alla fall. En Absint att undvika, den saken är klar.

Svar: Jo då, den har jag också smakat, finns också med bland mina recensioner (https://absint.blogg.se/2018/january/abisinthe-72-amer-2.html) och fick inte mycket bättre betyg. Stor besvikelse indeed.
Feddooh

Kommentera här: