Absinthe Jade Blanchette

Source: alandia.de 


Den här må heta Jade, men jag tror inte att det är en del i Jade-serien. Ted Breaux tog fram den här åt Combier-destilleriet, kanske var det en del av dealen kring deras sammarbete? Den är ivf mycket olik Jade-serien som är Teds egna absinter. Det fanns ett orginal med samma namn (Blanchette) som gjordes runt år 1900 av samma destilleri och det här är reproduktionen av den.
 
Lagrad: Nej
DestilleriCombier
Alkoholhalt: 60%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: En blanche vilket sällan får mig exalterad. Den får dock en ganska tjock louche (som är full efter ca 1,5 delar vatten) och det är ju alltid något!



Doft: Ur flaskan känner jag snus och blött trä vilket jag inte är säker på att jag gillar i en absint. När absinten hällts upp försvinner snuslukten och jag känner något surt istället. Doften av blott trä är kvar men den stör jag mig egentligen inte på. Det värsta kommer dock när vattnet tillsatts, något nytt tillsammans med den blöta trälukten ger tillsammans skenet av något nära galla. Absolut ingen scharmig egenskap hos en absint.



Smak: Den är len och har en frisk, mintig smak men tyvärr är den inte vidare trevlig. 



Sammanfattning: Var inte överförtjust i smaken men det kan vara något jag kanske skulle kunna lära mig att tycka om? Jag vill ge den någonting mellan 2 och 2,5 i betyg. Betyget slutar på 2,5 men är inte helt övertygad om att den förtjänar det.

 

Kommentera här: