Absinthe Strong 68

Source: alandia.de 
 
 
 
Vissa får genast dåliga associationer när man nämner ALANDIAs Strong 68, man minns den som en fruktansvärt bitter och otrevlig absint. Det stämmer att de första batcherna var väldigt bittra, detta (som jag förstår det) för att man masererade malörten och inte destillerade den. Detta gjorde alltså att Strong 68 inte var en riktig absint. Men nu destillerar man istället, vilket gör den behagligare och nu är den en stor favorit hos många, och ALANDIAs storsäljare! Dessutom kan man nu räkna den som en äkta absint! ALANDIA menar att Strong 68 ger den perfekta "Absinteffekten" vilket låter som att man antyder på att det kommer hända något fantastiskt om man dricker den. Kanske kommer man bli hög eller hallucinera? ALANDIA skriver upprepade gånger på sin sida att absint INTE har den effekten, men "den perfekta absinteffekten" låter fortfarande pretty sugestive. Den har fått sitt namn efter sin alkoholhalt på 68% vilket ALANDIA klassar som starkt. Givetvis är det starkt för att vara sprit men jag har många absinter som är starkare.
 
Lagrad: Nej
DestilleriPaul Devoille (åt ALANDIA)
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: En naturlig guldgrön färg som jag är mycket förtjust i! Får en tjock louche med en svagt grön och brun/guldaktig färg vilket egentligen gör att den kanske inte ser så trevlig ut, men det är ingenting jag stör mig på! :D Louchen är full efter knappt en del vatten.

 

Doft: Doften som stiger ur flaskan är väldigt söt och inehåller enligt mig både anis och lakritsfudge! I glaset kommer fler örter fram och trots att alkoholen sticker i näsan så luktar den inte alkohol om ni förstår hur jag menar. En mycket behaglig doft!

 

Smak: En mycket len textur, nästan som olja, och en mild alkoholsmak. Kan tänka mig att dricka den här med både mindre vatten och/eller socker. Lite tvålig smak som jag har malörten att tacka för. Smaken dröjer sig kvar på tungan ett bra tag och sidorna av tungan känns nästan lite bedövade.

 

Sammanfattning: En av mina absoluta favoriter och det märks i flaskan! Förutom Grön Opal är Strong 68 den absinten jag dricker mest av och gärna bjuder på! Den är mycket behaglig att dricka och gör sig bra med mycket socker tycker jag! En solklar 4,5:a!

 
 

Kommentera här: