Absinthe Philippe Lasala

 
 
Source: alandia.de
 
 
 
Den första spanska absinten jag testat, den ska faktiskt vara den mest druckna absinten i Spanien. Den började produceras i början av 1900-talet och absint blev aldrig förbjudet i Spanien så de har haft gott om tid på sig att få till det bra. Vi får väl se hur spanjorerna står sig mot fransmännen och Schweizarna! Den säljs i en 1 liter flaska och är samtidigt billigare än många andra halvlitrar jag köpt. Det låga priset kan bero på att den är framställd av esenser istället för örter. Hurvida den är naturligt färgad eller ej är jag inte säker på, ALANDIA säger att den inte innehåller några färgämnen men Absinthe.com säger att den är artificiellt färgad. Dessutom beskriver ALANDIA den som en "everyday just take a glass and save some money" absint. Det bådar väl inte så gott men vi försöker att inte dömma i förväg.
 
Lagrad: Nej
Destilleri: Bardinet
Alkoholhalt: 50%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Fake
Land: Spanien
 

Färg och Louche: ALANDIA och absinthes.com kan ju droppa diskussionen hurvida den är naturligt färgad eller ej. DET HÄR ÄR EN BLANCHE!!! Ser ingen färg alls, i och för sig så hade väl inte ALANDIA helt fel då. Den har en medeltjock louche som är full efter ca en del vatten, bra att veta att även absinter gjorda på esenser ger louche.

 

Doft: Ur flaskan luktar den mycket svartpeppar med en aning av tandkräm i bakgrunden. Tyvärr förblir doften densamma efter att absinten är upphäld och när vattnet tillsätts. Vattnet drar ut lite mer anisarom men inget överväldigande.

 

Smak: Pepparn har försvunnit och absinten smakar mest anis och tandkräm.

 

Sammanfattning: Inte mycket intressant som händer här. Är inte säker att jag gillar peppararom på absint och definitivt inte tandkräm. Den har beskrivits att ha smak av citronmeliss, och jag har ingen som jag kan smaka/lukta på för att jämföra men jag vill tänka mig att det skulle vara mer citronsmak då. Jag tänker gissa att den är naturligt färgad, för om man har tillsatt konstgjorda färgämnen och det ändå ser ut som en blanche så har man lyckats fullständigt. Spanjorerna borde överlåta det här med absint till bättre vetande nationer. Det här blir troligtvis en flaska som kommer ta ett bra tag att göra slut på. Det som räddar den från en 1:a är ändå anissmaken som jag faktiskt är förtjust i. Betyget blir 1,5 fée verte av 5.

 
 

Kommentera här: