Tankar kring att provsmaka Absint 2

 
 
Jag avslutade precis provsmakningen av den sista av La Valote Martins blanches och det är uppenbart för mig att jag fortfarande har fruktansvärt svårt att hitta nyanser. De flesta av de 6 absinterna var mer eller mindre identiska på de flesta punkter. Och jag undrar fortfarande vad det sura är som jag kände i alla dessa absinter och Absinthe Love 69. Jag testade dem igen, allihopa vid samma tillfälle för att se om jag kunde känna några nyanser men jag står fast vid mina recensioner.
 
 
 
För ett litet tag sedan pratade jag med en vän om absint och han sa att han inte gillade anissmaken. Jag tänkte att jag skulle visa hur annorlunda absinter kan smaka så jag gav honom ett litet sample av Mata Hari och Absinthe Eichelberger 58 Blanche (som jag tyckte smakade så oerhört mycket tvål). Han kände dock både anis och fänkål från E58:an och höll inte alls med om det där att det var som att dricka diskmedel. Intressant hur man kan uppleva smaker så fruktansvärt olika. Jag kommer att tänka på den här bilden på den blå och svarta klänningen som var så hett debatterad för ett litet tag sedan. Att min vän inte kände den överväldigande tvålsmaken var för mig lika förunderligt som att vissa människor såg klänningen som guld och vit när den egentligen var blå och svart. I vilket fall så var han inte så förtjust i E58:an så den åsikten delade vi ivf. Det ska bli fruktansvärt intressant och se vad han tycker om Mata Hari.
 
 
 
För att avsluta inlägget kan jag säga att jag även har testat att dricka absint med mindre, och till och med helt utan, socker. Det var ingen stor hit men det smakade visserligen annorlunda vilket gör att jag skulle kunna ha många intressanta stunder då jag jämför dem med lite/utan socker och som jag brukar dricka dem. Men smakerna är mycket svagare vilket gör att jag inte kan ta lika mycket vatten och då blir alkoholsmaken starkare vilket jag inte är förtjust i. Men det kanske också kan vara så att absintens smaker skyms lite om man har alldeles för mycket socker? Kanske skulle jag känna mer skillnad på La Valote Martins blanches om jag använde mindre socker? Jag vet inte, men jag ska försöka få in vanan att dricka med lite mindre socker och se om jag känner någon positiv skillnad. Till mina resensioner kommer jag dock fortsätta med samma mängd socker och vatten som vanligt för att det ska bli rättvisa jämförelser.

Kommentera här: