Absinthe Safran

 
Source: alandia.de
 
 
 
Det här är några lite speciella droppar det, min första av Awen Natures absinter och jag är väldigt spänd! Den har fått stå 5 veckor sedan jag öppnade den och hoppas att det har varit tillräckligt för att den ska ha gottat till sig lite.Det som gör den här absinten unik är givetvis ingrediensen saffran som används för att färga absinten. Jag tror inte, men hoppas på, att den kommer att smaka saffran, åtminståne lite grann. Jag är ett stort fan av saffran och även om det inte är traditionellt så tycker jag det var jättekul att någon valde att ta med det i en absint. Bravo!
 
Jag älskar etiketten, bilden på krokusarna är otroligt välgjord och bakom texten ser vi de tre celtiska spiralerna som utgör destilleriets logga! Det jag inte gillar är att jag har fått en annan form på flaskan än den som visades på hemsidan (samma bild som här ovan). Istället för en cylindrisk flaska fick jag en ruterformad klump som känns fel att hålla i eftersom den inte ens har räta vinklar.
 
Lagrad: Nej
DestilleriAwen Nature
Alkoholhalt: 60%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: Jag var inte förtjust i färgen. På bilden ser den ut som en blandning av citron och honung, men i verkligheten har den en gulgrön färg som för tankarna till en neonlampa. Om jag inte visste att destilleriet inte använder konstgjorda färgämnen så hade jag satsat mycket pengar på att den var konstgjort färgad. Har svårt att bestämma mig om det är en ovanligt grön amber eller en väldigt gul verte, men jag tror att den får landa i amberkategorin ändå. Louchen var tyvärr fattig och tunn, och det behövdes inte mer än en del vatten innan hela glaset var så dimmigt som det tänkte bli.

 

Doft: För man näsan lite försiktigt till flaskan så känner jag först den knepiga lukten av svarta soppåsar som jag kännt förut, men den ger snabbt vika och lämnar plats åt en mycket angenäm lakritsfudge! Alkoholen finns med och sticker lite försiktigt i näsan men själva alkohollukten är inte speciellt framträdande. Efter att ha hällt upp en skvätt i glaset väntar vi ett tag, men när jag sticker fram näsan igen är den faktiskt i stort sett detsamma som den var direkt ur flaskan. Möjligen att alkoholen sticker lite mer. Det roliga kommer inte för än vi tillsätter lite vatten: Lakritsen finns kvar, även om den bryter av lite mer åt anishållet nu och jag känner en rätt tydlig doft av citrus. I slutet känner jag lite av de beska noterna som jag förknippar med gröna växter. Ett allt som allt trevlig komposition!

 

Smak: Jag tror inte att den har blivit urvattnad, men smakerna är väldigt milda. Först känner jag en rad svårplacerade, örtiga nyanser som sedan lämnar väg åt mer lakrits och den söta sockersmaken. Ganska mycket godiskaraktär med så här mycket socker, men det gör mig inget. Kan helt klart tänka mig att dricka den med lite mindre socker i.

 

Sammanfattning: Tråkigt nog levde den här absinten inte riktigt upp till mina förväntningar. Det började med flaskan och färgen, fortsatte med den tunna louchen och den totala frånvaron av saffran var avslutet som fick mig att dra en liten suck. Men även om jag inte fick min saffran var smakerna väldigt bra tillsammans och jag fann mig själv sitta och sniffa på flaskan och titta mycket och länge på etiketten så det är uppenbarligen stora plus som väger upp. Hade alkoholsmaken varit mer framträdande tror jag faktiskt att den hade fått under medelbetyg men så var inte fallet och jag vill tilldela Absinthe Safran ett betyg på 3,5 av 5!

 
 

Kommentera här: