Absinthe la Maison Fontaine Blanche

Source: Absinthes.com
 
 
 
Mitt senaste tillskott till samlingen heter Absinthe Fontaine Blanche och har kommit till mig från Emile Pernod-destilleriet i Frankrikes absintmecka Pontarlier! Den är destillerad av 15 olika örter och beskrivs som en "ultra premium absinthe" men det är en Blanche så jag försöker hålla mina förväntningar på en rimlig nivå. Nog för att den tillverkas av Les Fils d`Emile Pernot, men de gör det på uppdrag av den danske entreprenören Sven Olsen. Därför hamnar den under både kategorin fransk absint och dansk absint.
 
Hyffsat stilig flaska tycker jag, genomskinlig vilket funkar eftersom det är en blanche, men även etiketten är genomskinlig vilket låter det relativt diskreta mönstret sträcka sig över större delen av flaskan utan att hela flaskan täcks med papper. En lite modernare feeling än vad jag vanligtvis söker men tycker det funkar bra här. I toppen sitter en naturlig kork och över det ligger ett svart band som fästs med svart vax och ett sigill med samma blomma som finns på etiketten. Den lilla detaljen gillade jag så jag var försiktig med att inte förstöra den när jag öppnade flaskan.

 

Lagrad: Nej
DestilleriLes Fils d'Emile Pernot (åt Sven Olsen)
Alkoholhalt: 56%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: En vattenklar blanche. Louchen blir väldigt tjock och kommer till sin rätt efter endast en del vatten.

 

Doft: Ur flaskan känner jag mest fänkål men även en typ av snusblandad lakrits O.o Alkoholen finns där också vilket ger en lite sur och stickande känsla i näsan. Efter att ha hält upp den känner jag igen lakritsen som anis och när vattnet tillsätts hittar jag mest fänkål, lite anis och även en svag hint av någon typ av mint.

 

Smak: Lättdrucken skulle jag säga, blanches brukar vara det och de 55% alkohol är inte så aggressiva heller. Ändå är den inte jättelen och mängden vatten har gjort den något övervattnad, något som givetvis gör den mer lättdrucken men gör att den förlorar lite charm. Inbillar mig faktiskt att jag känner lite vattenmelon här men i övrigt är det inte så mycket intressant som händer här.

 

Sammanfattning: Som jag misstänkte så blev inte det här någon höjdare för mig, blanches är rätt tama i min erfarenhet, men den stod ut mer än blanches vanligtvis gör. Vattenmelon var helt nytt på smaklistan hos absinter för mig och det är ju kul och inte helt otrevligt. En helt ok absint med en fin louche och intressant (om än något svag) smak. Jag ger den 2,5 gröna feér.

 
 

Kommentera här: