Absinthe Vivide - 2nd Edition

Source: Absinthes.com
 
 
 
En till tysk absint. Jag minns fortfarande Eichelberger så jag är lite på min vakt med den här. Den är producerad av Jan Hartmann från Aixinthe-destilleriet. De höll på både väl och länge när de tog fram den här absinten, man experimenterade med 10 örter, gjorde 104 provdestilleringar under 1 år och blev sedan nöjda med resultatet. Säga vad man vill, men de var inte lata de där tyskarna.
 
Säljs i en kort, knubbig flaska (som kan ses på bilden ovan) men jag köpte den mindre varianten på cara 10 cl som var kantig vilket jag kände var ett litet minus, men okej. Den lilla bannern tillsammans med de 5 stjärnorna och orden "Qualité Supérieure" ger ju onekligen känslan av kvalité, de två växterna som kantar etiketten och den gröna färgen får den att kännas"naturlig" och det handskrivna namnet ger det hela en personlig touch. 
 
Lagrad: Nej
Destilleri: Aixsinthe
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland
 

Färg och Louche: En väldigt svag, men naturligt grön färg. Jag ser även lite gulbruna nyanser och jag får för mig att den kan ha varit fatlagrad. Kollar upp det lite snabbt men så är inte fallet (det finns dock en version som lagrats på ekfat för den som är intresserad). Louchen är också den väldigt tunn och full efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Mmm, här var det både lakrits (anis), citrus (citronmeliss?) och lite spritpenna. Luktar niiiice! Jag häller upp absinten i min cognacskupa som jag valt för dagen och förbereder mig på att allt det goda i doften ska ha försvunnit, eller täckas helt av en stickande alkohol. Så är inte fallet utan doften är faktiskt ganska mycket detsamma även här. Det blev dock intressantare när jag droppade i lite vatten: jag känner samma dofter som för och dessutom en nytillkommen ton av mint (pepparmynta?) och den tvåliga doften av malört. Jag ler lite för mig själv, doften höjde mina förväntningar från det fattiga intrycket jag fick från färg och louche så vi tar väl och smakar lite.

 

Smak: Jag känner tvål och citrus, vad jag gissar är malört och citronmeliss, det påminner lite om ett nystädat badrum vilket i sig är trevligt men det är nog inte det jag vill tänka på när jag dricker min absint. Jag känner lite beska också, trots sockret, och den har en väldigt len textur. Helt ok måste jag säga.

 

Sammanfattning: Den började ju rätt svagt med louchen och färgen men de olika dofterna var en trevlig överaskning, det är alltid kul när man kan känna mer än en sak ;P Smaken var rätt god men gav mig kanske lite fel asossioationer. Allt som allt, en helt ok absint men jag tror inte att jag kommer köpa någon mer flaska på ett tag. Jag ger den en 3:a.

 

Kommentera här: