Absinthe Reves de 1900

Source: alandia.de
 
 
 
Ännu en limited edition absint från Guy destilleriet. Den här gången gjordes den till "The Absinthiades" 2012. På etiketten ser vi en bil (en Dornier-Zendel) som producerades i Pontarlier (staden där destilleriet ligger och The Absinthiades hålls varje år) under 1800-talet. Varför just en bil vet jag inte, någon bilintresserad som läser det här får gärna skriva en lite notis i kommentarerna om ni vill. Min franska är inte vad den borde vara men är rätt säker på att "reve" är franska för dröm så jag gissar att namnet kan översättas till typ "1900-talets drömar". Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Lagrad: Nej
DestilleriGuy-destilleriet
Alkoholhalt: 55%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: Denna har en anorlunda färg: guldgul, vilket jag inte riktigt är så förtjust i. Jag lägger den i amberkategorin. Uppenbarligen har den inget klorofyll i sig så den behöver ingen mörk flaska, men den har genomgått någon typ av färgningsprocess eftersom den inte är en blanche. Enligt ALANDIA är den naturligt färgad så vi kan utesluta konstgjord färgning.

 

Doft: Ur flaskan känner jag bara alkoholdoft, kanske en gnutta anis om jag inbillar mig. Ur glaset kommer det dock intressantare dofter: givetvis en del alkohol men även vanilj och en gnutta anis i bakgrunden. Efter att ha blandats med vatten känner jag nästan bara anis, tyvärr.

 

Smak: Väldigt len, mild alkoholsmak vilket gör den lättdrucken, den speciella anissmaken som finns hos alla Guys absinter känns igen direkt.

 

Sammanfattning: Jag känner genast igen den här som en Guy-absint. Den är god och lättdrucken tack vare sin svaga alkoholsmak, gör sig bra med mycket socker (så som jag vill ha det) men har lätt att bli övervattnad och saknar helt WOW-faktor.

 

Kommentera här: