Gradering av absinter

Har du någonsin funderat över varför det på vissa flaskor står "Absinthe Superieure" eller "Absinthe Suisse"? Det har ivf jag. Jag gissade att "suisse" betydde att den var från Schweiz... men alla absinter från Schweiz har inte "suisse" på etiketten. Ordet "superieure" tänkte jag var ett sånt där ord som tillverkaren använde sig av för att få sin produkt att låta bättre, kanske framför allt i jämförelse med crapsinter, men som det egentligen inte finns några kriterier för. Som du kanske redan har gissat så är deta inte fallet och är egentligen en del av en graderingsskala.



Om jag förstod det rätt så var detta en skala som absinthus och barer använde sig av för att gradera absinterna, INTE producenterna själva. Det verkar dock inte som att alla försäljare använde sig av den här graderingen, men de flesta. Absinterna av den högsta kvaliten graderades "Absinthe Suisse", vilket tyder på att den skulle vara gjord i Schweiz, men de behövde inte vara från Schweiz utan bara vara gjorda enligt schweiziska traditioner. Nästa steg i ordningen var “Absinthe Superieure” följt av “Absinthe Fine”, “Demi-Fine” och slutligen “Absinthe Ordinaire”. Det som avgjorde vilket steg i skalan du hamnade på utgjordes av bl.a alkoholhalt men även hur örterna hanterades. En Suisse skulle ha en alkoholhalt på 65-75% och använda sig av hela örter i destilleringen. En Ordinaire däremot kunde ligga på 45% och använda sig av artifisiella smaktillsatser och färgningsmedel, vad vi idag kallar för fakesinthe, crapsinthe eller tjeckisk absint.




Jag ska vara ärlig och säga att jag nog aldrig sett en flaska där det står "Absinthe Fine", "Demi-Fine” eller “Absinthe Ordinaire" på (med undantag för Absinthe Ordinaire som är namngiven efter Pierre Ordinaire). Jag vet dock flera absinter som BORDE ha de titlarna (I´m looking at you Rodnik´s). Jag tycker att det var intressant att lära mig om den här skalan, och ibland känner jag att jag skulle ha behövt den. Vissa absinter faller dig inte riktigt i smaken, men man känner på dem att de är riktigt bra produkter. Absinthe A comes to mind.



Hoppas du också tyckta att det här var hyffsat intressant och att du fick lära dig något. Om du skulle ha några funderingar eller kommentarer så lämna gärna dem i kommentarfältet nedan!

Kampai!

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Det var verkligen intressant och lärorikt. Bra jobbat, Feddooh !

Var har du hittat all denna information?

Svar: Sorry för så sent svar.
Jag mins inte riktigt faktiskt (det var så länge sedan jag skrev det här inlägget nu), jag tror att det stod någon stans i boken "The Absinthe Encyclopedia".
Feddooh

Kommentera här: