Den Ny Spritfabrik A/S

 
 
 
Det här är det första destilleriet i Danmark som jag recenserar, kanske är för att det inte verkar finnas så många danska destillerier där ute som gör absint. Destilleriet gör inte många produkter (3 st) men de gör dem riktigt bra och det har jag respekt för (precis som Svensk Absint AB). Den enda absinten de gör kallas A, de började enbart med akvavit men eftersom både den och absinten är örtbaserade valde man även att göra en absint med. 
 
 
 
Destilleriets filosofi är väldigt enkel, de ska göra en så ren och enkel form av sprit som möjligt och av riktigt hög kvallite. De ser till att få ut det mesta av sina råvaror och tillsätter inget som inte behöver finnas där, because sometimes less is more. De ville ge framför allt akvaviten en ny roll, den skulle inte bara vara en hutt man tog mellan tuggorna, utan kunna avnjutas som en skotsk whisky eller en vällagrad fransk cognac. Låt mig ge er en liten historielektion för att ni ska förstå hur nördiga och fantastiska de här personerna faktiskt är:
 
 
 
2010 startades ett sammarbete med The Danish Agency for Science, Technology and Innovation och det teknologiska institutet Agrotech. Tillsammans skulle man kultivera den optimala typen av dill (huvudingrediensen i akvavit), ta reda på hur den skulle odlas på bästa sätt och ta reda på när det var den optimala tiden att skörda. Till sin hjälp hade man mycket avanserad teknologi som kontinuerligt kunde läsa av dillens aromatiska egenskaper och kunde avgöra när den skulle ge optimal smak och doft om den användes i akvavit.
 
 
 
Samtidigt utvecklades den optimala destilleringstekniken för att få ut en så rik och ren smak som möjligt. Detta ledde till att man 2014 kunde ta patent på metoden man tagit fram. Slutligen, 2014, grundades destilleriet Den Ny Spritfabrik A/S av Henrik Elsner, en kemist, gastronom och vinmakare. Man gör inte som fransoserna och schweizarna och använder gammal utrustning från 1800-talet, no sir, här utrustar vi vårt destilleri med det mest avancerade destillerivärlden har att erbjuda! Inte lika romantiskt som en 250 år gammal kopparpanna, men ger likväl ett riktigt bra resultat! Det är en elegant blandning av modernt, högteknologiskt och enkelhet.
 
 
  
Hemsida: http://spritfabrikken.dk

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Intressant inlägg!

Det hade varit spännande att smaka på den danska absinten, men den verkar bara existera på tillverkarens webbsida. I deras webbshop hittade jag bara akvavit. De största absintbutikerna verkar inte heller ha den … Skumt.

Svar: Jag köpte min på ALANDIA men som du säger så har de inte kvar den. Synd tycker jag, vad jag vet så finns det inga andra danska absinter O.o
Feddooh

2 Bruuushaaan:

skriven

Hörröh du du, om du ska översätta bloggen till engelska är det väll lika bra att du börjar skriva de nya inläggen på engelska direkt xD

Svar: Jag har en hel hög inlägg på lut som redan är skrivna, ända fram till i höst faktiskt. Det här inlägget skrev jag under tidig höst 2019, långt innan jag bestämde mig för att översätta bloggen. Du får stå ut med svenskan ett tag till XD
Feddooh

Kommentera här: