Absinth Depot Berlin

 
För lite drygt två veckor sedan var jag i Berlin och då besökte jag deras (mig veterligen) ända absintbutik: Absinth Depot Berlin. Tyvärr får man inte ta några bilder inne i butiken så jag fick nöja mig med ett kort från utsidan, men kikar man på deras hemsida så har de egna kort på butiken.
 
 
 
Affären drivs av Herrman Plöckl, en absintentusiast som drivit afären i ca 20 år. Den är verkligen jättemysig! Runt om i hela butiken är det hyllor med olika typer av absint på, de har troligen fler olika typer än ALANDIA. Allt är inte bra, hell, allt är inte ens äkta absint, men de har både fina och ovanliga flaskor också. Från Herrman har jag beställt massor av sample bottles och även några absinter som jag inte kan hitta någon annan stanns. Det var även Herrman som sålde mig mina 2 första flaskor av Brevans A. Crowley från sin privata samling, vilket han ska ha ett mycket stort tack för! Den här gången var han snäll nog att sälja mig en flaska La Grenouille, en limited edition från Zufanek-destilleriet som (för den som minns min resension av den) jag tycker mycket om. Jag köpte min första flaska från absinthes.com men den hann ta slut innan jag hann köpa någon mer. Även denna kom från hans privata samling och nu har han bara en enda flaska kvar. En mycket generös man den där Herrman!
 
 
 
Om man står där bland alla flaskor och känner sig som ett barn i en gammeldags godisbutik och inte vet vilken man ska välja, så har Herrman öppnade flaskor av de flesta sorter och han bjuder gärna på smakprov. På disken står en bricka med små glas, och på bänken bakom disken har han en mycket stilig absintfontän med isvatten i. Jag smakade på 3 olika sorter innan jag slutligen bestämde mig för vad jag ville ha. Skulle man vara sugen på ett lite större glas av någon sort så serverar han även absint för ungefär 40 kr glaset. Jag som inte är så förtjust i barer skulle gärna sitta där vid hanns lilla runda bord, omgiven av alla flaskor och diskutera absint med honom samtidigt som vi sitter och smuttar på varsit glas! Den här gången hade jag lite ont om tid så det hanns inte med, kanske nästa gång.
 
 
 
Förutom absinten säljer Herrman förståss även tillbehör som skedar, glas, fontäner m.m. Han säljer även sitt egna märke av absint: Hausmarke Bitter, som jag kommer att resensera lite längre fram. Skulle ni ha vägarna förbi Berlin så är Absinth Depot Berlin helt klart värt ett besök! 
 
 
 
Hemsida: https://absinthdepot.de

Kommentera här: