Vintage absint

Nu när jag har min första vintage-absint tänkte jag att det kunde vara bra att yttra några ord om vad en vintage-absint faktiskt är: 
 
 
 
Ska man tro wikipedia så hade ordet "vintage" ursprungligen betydelsen "vinskörd" och syftade på ett vin där druvorna var från samma år. Det låter inte så ovanligt i mina öron, men vad vet jag om vin. Senare fick ordet den mer bekanta betydelsen "äldre fin kvalitet eller årgång" eller bara "äldre". Från början gällde detta fortfarande endast viner men har sedan dess börjat användas för andra saker också, så som kläder, möbler, smycken, bilar m.m.
 
 
 
Som sagt så har begreppet med ålder att göra men det verkar vara lite oklart hur gammalt något måste vara för att få kallas vintage. Någon stanns har jag hört en gräns på 30 år för vintage och 75 år för antik, men jag tror inte att någon kallar absint för antik. Bilar bör vara från, eller innan, andra världskriget, annars kallas de "veteranbil" istället. Kläder behöver inte vara äldre än 25 år för att kallas vintage.  Absint å andra sidan måste vara lite äldre, men defenitionerna skiljer sig ändå. absinthes.com definerar allt som producerades innan 70-talet som vintage medan ALANDIA menar att allt som inte produceras längre är vintage, men det bör vara producerat innan 1980. Kände att jag var tvungen att vända mig till Brian Robinsson från The Wormwood Society och höra vad han hade att säga, och han menar att det är frågan om kvalité, inte ålder. Han menar att absint från 50-talet och innan kan klassas som vintage men sedan började kvalitén go downhill och då borde det inte kallas vintage längre. Jag känner inte att jag håller med honom. Jag tycker att det finns mycket bra absint även nu för tiden och att uppfattningen om att all absint from the good old days är flytande guld som aldrig kommer kunna reproduceras, är en enorm romantisering. Jag menar att kriteriet borde vara något i stil med: "Absint får kallas vintage om den är X år eller äldre". Jag menar, om 150 år bör ju absint som produceras nu rimligen kunna klassas som vintage och inte bara den som gjordes före 1960.
 
 
 
För att särskilja lite mer så kallar man allt som gjordes innan 1915 (då absinten förbjöds) för "pre-ban". Jag antar att det också tekniskt sett är vintage men en absint från slutet av 1800-talet är ju såklart mer eftertraktad än en från 50-talet, så man får nog lite mer uppmärksamhet om man säljer en "pre-ban" jämfört med en "vintage". 
 
 
 
Det var allt för idag, om du som läser det här har hört någon annan definition på vintage-absint så lämna gärna en kommentar. All the best!

Kommentera här: