Abisinthe 72 Amer

Source: absinthes.com
Source: absinthes.com
 
 
 
Abisinthe 72 Amer är producerad av Lemercier-destilleriet i Fougerolles, Frankrike. Enligt absinthes.com så har den blivande ägaren till destilleriet "based himself on 65 absinthe recipe to create Abisinthe Amer 72 absinthe" vilket jag tolkar som att han använt 65 recept som grund när han tillverkade Abisinthe Amer 72, men det låter otroligt överdrivet och lär inte stämma. Man skulle kunna tänka sig att de gjort en Abisinthe 65 och att man grundat Abisinthe Amer på det receptet, men de har inte gjort någon Abisinthe 65.
 
Även den här absinten kommer i 2 olika flaskor, en i brunt glas på 0,7 liter och en i klart glas på 0,2 liter (båda kan ses här ovan). Med tanke på vad jag tyckte om Abisinthe 72 så tog jag det säkra före det osäkra och beställde en liten flaska.

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Lemercier
Alkoholhalt: 72%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Om Abisinthe 72 hade färgen av smutsigt vatten så är det här smutsigare. En lätt gul färg som får mig att tänka på markerna där jag orienterade i grundskolan, och det är inget gott omdömme. Nog får vi kalla den en amber men inte en av de bra. Den får ivf en redigt tjock louche efter knappa 3 delar vatten men känner inte riktigt att jag kan njuta av den.

 

Doft: Ur flaskan och glaset känner jag bara alkohol och ingenting mer, men det händer något efter någon del vatten, då kryper det fram några puffar anis och malört. Över lag var doften verkligen inte imponerande.

 

Smak: Vissa säger att absint påminner om hostmedicin, men då tänker de på en som fanns förut som faktiskt var gjord på anis, fänkål och malört. Förståligt. Den här påminner MIG om hostmedicin, men då om den äckliga mollipecten som jag växte upp med. Den är dessutom bäsk och alkoholen är tydlig. Det finns en liten ton av anis här någonstanns men den leker kurra gömma med mig och är inte speciellt lätt att hitta.

 

Sammanfattning: Grön absint ser nice ut, vit är tråkig men har sin charm, mellantinget som är Abisinthe 72 Amer är allt annat än behagligt att se på. För att vara en amer (ska innehålla minst 3 ggr så mycket malört som en vanlig absint) så var malörten väldigt frånvarande i både smak och doft. Det bästa med den var definitivt louchen och flaskan. Känner inte att jag vill rekommendera den här till någon, jag dricker hellre dålig pastis. Betyget hamnar på 1,5. 

 

 

Kommentera här: